Разбира се в този случаи с опашния колесник съм наясно че страничния вятър ще ми прави лоши шеги особено при излитане и кацане и затова трябва да кацам с минимална пред сривна скорост и по принцип на трева така че разбега ми да е минимален и бързо да спира модела преди да е успял да излезне от пистата при страничен порив на вятъра. Сега за основниия колесник които се слага по принцип на 20% до 40% от Ц.Т. на модела. Ако е с преден колесник то основния се слага максимално близко зад Ц.Т. на модела.Това е с цел да може да се прави по голям наклон на модела нагоре, и по голям ъгъл на атака на крилото при излитане без да се налага да се вдига дълго рамо и от там част от подемната сила да отива в това рамо между колесника и Ц.Т. Тука единствената забележка е модела да си пада винаги на предния колесник като подскача по пистата от неравносите, тоест да не остава заради изнесения напред към Ц.Т. основен колесник на с опряла опашка на земята. По принцип това рамо, или разстояние варира от 20% до 40% понякога и до 60%от хордата назад от Ц.Т. Същото условие за това рамо го има и при заден опашен колесник, тука обаче има още едно голяма неприятност-ако това рамо е минимално да кажем 20% от хордата пред Ц.Т. то модела много лесно ще излита, но и много лесно ще капотира! Ако удължим това рамо примерно над 40% то ще удължим и пробега при излитане, но модела ще капотира по трудно при кацане.
Сега горното написано още веднъж в три точки максимално кратко според мойте разбирания-не че няма изключения, ама аз така си предпочитам:
1.Пускаме модела от 1м. височина, ако не се счупи нещо по модела начи колесника ще държи много без проблеми, и е достатъчно здрав модела и самия колесник.
2.Самолета ми е с крилно натоварване над 60-70гр/кв.дм и вследствие има сривна скорост над 25км/час, тоест каца със скорост над 25км/час което иска добра писта и не много опитен пилот-ще слагам преден управляем колесник и ще мога излитам и кацам със затворени очи. Максималната скорост ще ми е по малка с около 15% заради челното съпротивление, и теглото ще ми е по голямо.
3.Самолета ми е с крилно натоварване под 50-60гр/кв.дм.-значи ще може да лети бавно и да каца с доста по ниска хоризонтална скорост-ще слагам опашен колесник, но при страничен вятър ще излитам и кацам много внимателно като ще гледам по възможност пробега и разбега да са минимални за да не ми се завърти преди да е убил скороста до 0-писта с трева добре спира и работи като спирачка, на асфалтова писта и страничен даже и слаб вятър ще виждам зор обаче! Ще имам по висока скорост по хоризонтала и модела ще е малко по лек.
4.Диаметър на гумите от 60мм нагоре до 150мм няма проблеми при трева като по добрия вариант е 80-150мм. за самолети с разпереност от 1,5 до 2,5м.
Накратко това можах да напиша за около 1-2 часа кафепиеки, което мисля е достатъчно като за обща култура. Реално както съм писал и по горе в началото, има много книги, и статии с хиляди формули, разчети и обяснения и хиляди страници които си искат поне година четене и няма как да се напишат или преразкажат тук.


Цитат