PDA

Виж пълната версия на : Cessna-182 - модел за парка



lz23
14.10.2010, 22:16
Докато издебна добро време за облитането на Врабчето, реших да почна междувременно следвщия модел. Цесна 182.
Митко ми изпрати дървените детайли и започнах.
Модела изглежда като тренер и предполагам ще бъде спокоен като такъв в полет, но опоределено не е за начинаещи и особено за първи модел. Сглобяването върви бързо, но се изисква внимание и прецизност за да се избегне потенциално усукване или изкривяване на тялото. Модела е нежен и става много лек, така че ще е идеален за спокойно време. Стабилизаторите и крилото нямат никакви особенности. Само трябва да се работи по чертежа. Единствената промяна която направих по стабилизаторите е, че поставих липов надлъжник на стабилизатора и на хоризонталното кормило. Целта е заздравяване зоната на шарнирите и подобряване на устойчивостта срещу огъване. Между носещите надлъжници на крилото поставих вертикална стена от 1,5 мм балса с вертикална посока на жилките. Като цяло теглото на целия модел до момента е 70 гр. Естествено имам да съединя полукрилата, да добавя елерони, колесници и т.н. и съответно теглото ще набъбне.

lz23
17.10.2010, 19:49
Продължавам с модела. Малко напредък по крилата и по тялото. По тялото са поставени карбонови усилвания, както и няколко допълнителни балсови летвички на по-отговорни места.

Nikolay
18.10.2010, 12:36
аз не разбирам от самолети,но ми харесва това което правиш.един ден ако има кой да ме научи и аз бих си направил истински модел.

faktura
20.10.2010, 16:44
усилванията, които са направени с карбон, може да се направят и с бамбукови пръчици за печене на шишчета. има ги в магазините за домашни потреби:sad:

lz23
31.10.2010, 18:53
След известно прекъсване по здравословни причини, работата по модела продължава. Стойките за сервотата в тялото ги направих от два слоя 1,5мм балса с жилките на кръст залепени еднин към друг с Ц-200. Сервотата ги монтирах с приложените видийки и залепих целия блок в тялото колкото бе възможно по-ниско.
Закрепването на сервотата в крилото ги направих от твърда балса 3мм х 5мм. Оформих показаната рамка, след което отвътре залепих летвички 3х3мм с 1,5мм по ниско от нивото на първите. По този начин се оформи легло за монтажен капак на който е закрепено сервото. Той е от 1,5мм твърда балса с размери 42х45мм и усилване напряко на жилките от 1,5х3мм балса и вертикални стойки за закрепване на самото серво 5х5х12мм отново от твърда балса.
Станока за мотора изрязах от 3мм шпертплат, пробих отворите и залепих гайки М2 за закрепването на мотора със смола. Самия станок е залепен също със смола за тялото.

lz23
04.11.2010, 18:22
За този модел реших да избягам от стандартното решение да се маха крилото за смяна на батерията и поставих отсек за нея с капаче което да е самостоятелно. Най-естествно ми се видя този отсек да е разположен между колесниците. За целта залепих една пластина 1,5мм балса между трите ребра, залепих няколко парченца балса между надлъжниците и ги срязах. След това залепих малки полуребра в двата края на капака. Отпред капака се крепи на два щифта, а отзад... не съм го решил още. Може да е с болтче или с магнити. А може и нещо друго да измисля.

lz23
06.11.2010, 18:59
Дойде време и за елероните. Малко по-подробно съм ги снимал тоя път.
Основата е 1мм балсова пластина. На нея е залепна летвичка 6х5мм (5мм е дебелината). След това залепих ребрата - пластинки 1,5мм х 5мм х 19мм. След това изшкурках така оформения скелет до оформяне на клиновидно сечение от предния ръб на летвичката до края на елерона. След това залепих горната обшивка отново от балса 1мм.
Остана да оформя предния ръб на елерона и мога да ги закачам.

lz23
02.12.2010, 19:57
След 3 седмици боледуване съм отново на крака и продължавам по модела. Направих носовия колесник от 1,5мм стоманен тел както е по чертежа, двете пластини които крепят носовата стойка ги залепих заедно като поставих месингова тръбичка с вътрешен диаметър 1,5мм между тях и след това ги усилих с по още един слой 2мм балса от всяка страна. Самата стойка има запоена шайба в долния край, а в горния затегнах и запоих парче от клреморед към което запоих огънато парче стоманен тел с лагеруващо парче месингова тръбичка в която влиза самата тяга към сервото.

rumen
02.12.2010, 21:09
В какъв мащаб е модела?

lz23
03.12.2010, 09:23
Мащаба е малко нестандартен 1:11,6. Очевидно е гонен кръгъл размер на размаха на крилото (за ползване на стандартни дължини на пластините балса - 36"=914мм) а не цяло число на мащаба.

lz23
11.12.2010, 17:28
Малко продължение по модела. Реших че идеята цялото радио оборудване да се вижда в кабината не ми харесва особенно и за това смятам да го скрия под пода на кабината. Батерията влиза в отсека отдолу на тялото и понеже той е достатъчно голям, смятам там да сложа и приемника. Остават само машинките в тялото които лесно се крият под пода на кабината. Носещите летвички са 3х3 мека балса, обшивката - 0.8мм също лека балса. В крайна сметка това е изцяло декоративно и не носи никакви натоварвания. Необшитата част от пода ще бъде подвижен капак, който може да се маха при нужда от достъп до сервотата. Реално няма да се вижда никаква електроника или кабели по модела. Естествено трябва да скалъпя 4 седалки и табло за да не стои празен пода на модела...

lz23
04.01.2011, 21:40
Интериора придобива вид. Седалките са готови и по местата си. Люка над сервотата е готов. Закрепва се на място с 3 щифта отпред и неодимов магнит отзад. За махането му е достатъчно да се надигне задния край и да се наклони леко за да се извади напред.

lz23
13.01.2011, 19:48
Получих вакуумни детайли за модела. Сега работата ще навлезе в интрересен етап. Вакуумирани са двете стъкла на кабината, носовата част и обтекателите на колесника.

de_kata
13.01.2011, 20:05
Може ли малко подробности относно вакумирането?

lz23
29.01.2011, 00:36
Детаилите ми ги прати Митко. Облякох стабилизатора и горната част на тялото. Подготвих и местата за светодиодите в краищата на крилата. Остава да подготвя местата за останалите диоди и да пусна кабелите.

ajcinema
29.01.2011, 11:50
Моделчето е много интересно.

Имам въпрос:
Защо има толкова много надлъжници по тялото? Нямаше ли да е по-добре, ако са 1/3 от сегашната им бройка, а отгоре да е облечено с тънка балса (0,5 - 0,8мм). Тези надлъжници ми се виждат доста масивни (дебели). Каква е целта да са толкова много и толкова нагъсто за толкова малък модел?
Същото се отнася и за крилото - каква е идеята да има по 2 допълнителни надлъжника между челния и средния, вместо да се сложат полуребърца? Няма ли да стане грозно, след като се облече с фолио? А профилът дали ще е достатъчно работещ при такава "остра" схема?

И още един въпрос:
Изходящият надлъжник балсов ли е? Ако е балсов, защо е разположен по този начин? Няма ли фолиото да го "накъдри", когато се опъне?

И последно:
Мястото, където ще бъде поставено крилото ми се струва много ненадеждно. Говоря за горната част на кабинката - там ако се закрепя с щифтове, е доста слабо, въпреки лентичките, залепени отвътре. На по-големите модели от този вид (Цесна 182) на това място има масивно ребро в тялото, което е спънато на всички възможни надлъжници, на страниците и то всъщност държи предната част на крилото. Тук виждам само страници и то разположени надлъжно... Крилото ще има ли "подпиралки" острани? Ако има, това решава проблема до някъде...

Надявам се не ми се сърдиш за тези въпроси. Виждам конструктивни проблеми, които може да се отразят негативно в даден момент. Особено зоната на закрепване на крилото в предната му част.

lz23
29.01.2011, 19:40
Модела го правя по кит а не го измислям в момента. Сега на въпросите.



Защо има толкова много надлъжници по тялото? Нямаше ли да е по-добре, ако са 1/3 от сегашната им бройка, а отгоре да е облечено с тънка балса (0,5 - 0,8мм). Тези надлъжници ми се виждат доста масивни (дебели). Каква е целта да са толкова много и толкова нагъсто за толкова малък модел?
Същото се отнася и за крилото - каква е идеята да има по 2 допълнителни надлъжника между челния и средния, вместо да се сложат полуребърца? Няма ли да стане грозно, след като се облече с фолио? А профилът дали ще е достатъчно работещ при такава "остра" схема?


Сигурно щеше да е по-реалистично да е с тънка балса като обшивка, но със сигурност и по-тежко. В момента надлъжниците са от лека балса и едва ли всички са доста над 1-2 гр сумарно. За съжаление не ги претеглих преди да започна лепенето.

Относно килото. Лично аз ако конструирам модела със сигурност бих сложил ребрата доста по-нагъсто с полуребра, но отново - реших да се придържам към оригиналния чертеж колкто се може по-точно. Профила ми прилича на Clark-Y и знам че той носи на какво ли не и пак лети. Все пак смятам да разчитам на правилната преценка на дизайнера на модела.




Изходящият надлъжник балсов ли е? Ако е балсов, защо е разположен по този начин? Няма ли фолиото да го "накъдри", когато се опъне?


Изходящия е две палстинки 1мм балса. Не мисля че ще се огъне, но като го облека ще се чуе.




Мястото, където ще бъде поставено крилото ми се струва много ненадеждно. Говоря за горната част на кабинката - там ако се закрепя с щифтове, е доста слабо, въпреки лентичките, залепени отвътре. На по-големите модели от този вид (Цесна 182) на това място има масивно ребро в тялото, което е спънато на всички възможни надлъжници, на страниците и то всъщност държи предната част на крилото. Тук виждам само страници и то разположени надлъжно... Крилото ще има ли "подпиралки" острани? Ако има, това решава проблема до някъде...


Крилото се закрепва с 2 щифта към челното ребро. То е съставно от 3 слоя 1,5-2-1,5мм твърда балса с кръстосани жилки. Това ребро е хванато за носещи карбонови пръчки (2мм диаметър) които вървят отгоре до долу на страниците и влизат в средния слой на носещото ребро на крилото, а същото е повторено и към мястото където се закрепва изходящия надлъжник на крилото. Това се вижда мисля в пост 2 от темата, ама може да не става ясно. Надлъжните летвички на които стъпва крилото са от твърда балса. Като цяло изглежда доста хилаво но в деиствителност е доста кораво. Надявам се да няма проблеми. Самото крило има освен шпертпалтовото усилване на центроплана още едно шпертплатово ребро през което минават носовите щифтове. Това не съм го направил още и ще пусна снимки когато е готово.

Радвам се че има въпроси и критика по модела. В крайна сметка в дискусията се ражда истината.
:cheers::cheers:

ajcinema
30.01.2011, 09:45
Крилото се закрепва с 2 щифта към челното ребро. То е съставно от 3 слоя 1,5-2-1,5мм твърда балса с кръстосани жилки. Това ребро е хванато за носещи карбонови пръчки (2мм диаметър) които вървят отгоре до долу на страниците и влизат в средния слой на носещото ребро на крилото, а същото е повторено и към мястото където се закрепва изходящия надлъжник на крилото. Това се вижда мисля в пост 2 от темата, ама може да не става ясно. Надлъжните летвички на които стъпва крилото са от твърда балса. ...

Радвам се че има въпроси и критика по модела. В крайна сметка в дискусията се ражда истината.
:cheers::cheers:

Става дума за зоната, която съм оградил с червено. Колкото и да е кораво ребърцето, в което ще се закрепи крилото, тази част от страницата е много, ама много слаба, независимо от подпиралките отвътре!



На мястото на синята черта обикновено се слага цяло ребро в цялата вътрешност на тялото. Дефакто реброто разпределя усилието по цялото тяло. Ако оставиш нещата така, ще е като игра на руска рулетка (лично мнение). На моята Цесна 128 (1,65 размах) точно това ребро е най-якото в целия модел. По-яко от моторното...

Същото се отнася и за задния край на крилото. Там не виждам никакво ребро. Има ребро по-назад, където тялото се стеснява.

Не искам да давам акъл, само питам. :) Ако прецениш, че двата ми поста цапат темата, ще ги премахна. :smile:

lz23
26.02.2011, 00:27
Извинявам се за забавянето. Точно това ребро е най-здравото в целия модел. Определено се радвам че има интерес към темата и не смятам че нещо я "цапа". Нали това е идеята в крайна сметка - да обменяме идеи и да си посочваме грешките.
Монтирах светодиодите и пуснах кабелите. Ползвах емайлиран проводник заради ниското му тегло.

denisista
20.03.2011, 18:17
Страхотна работа по модела. :win: Харесват ми местата, където си сложил светодиодите, особено онези двата при мотора. А защо не сложиш и един вътре в кабината, за да имитира светлината от приборите на таблото?