PDA

Виж пълната версия на : Успоредно (паралелно) свързване на ли-по клетки



de_kata
11.10.2010, 20:14
От скоро започнах да се занимавам с колички, и вече често ми се налага да свързвам паралелно няколко ли-по батерии, защото иначе тока не стига. До сега не съм имал никави проблеми с ли-по клетките, но и никога до сега не бях ги свързвал успоредно.
Питането ми е, дали има някакви особенности, които трябва да знам, преди за правя такова свързване?
Има ли някаква опастност за батериите?
Удачно ли е да свържа успоредно две ли-по батерии с еднакъв капацитет, но с различно "С"?

Mateev
11.10.2010, 20:42
Ако в момента на свързването напреженията на двете батерии са различни, ще протече ОГРОМЕН ИЗРАВНИТЕЛЕН ТОК, който може да унищожи и двете батерии.

АКо батериите имат различни волт-амперни характеристики при разряд, когато се разреждат под товар няма никакви проблеми - всяка дава колкото може, но двете батерии КЛЯКАТ ЕДНОВРЕМЕННО. Когато товара се премахне, двете батерии се възстановяват до различни напрежения, което отново предизвиква ОГРОМНИ ИЗРАВНИТЕЛНИ ТОКОВЕ.

Ако една клетка на едната батерия се повреди (даде на късо), то това отново ще предизвика ОГРОМНИ ИЗРАВНИТЕЛНИ ТОКОВЕ, които ще унищожат и двете батерии.

Въобще свързването в паралел е лоша идея и се прави само в изключителни случаи и то само за клетки от един и същи вид, с еднакъв капацитет и от една и съща серия, за да са с еднакви характеристики. И въпреки това си остава риска късо съединение в една клетка да унищожи цялата батерия, при това много зрелищно - с прегряване и дори с взрив.

Базов принцип при всички видове акумулатори е ДА НЕ СЕ СВЪРЗВАТ В ПАРАЛЕЛ. Аз го правя (например в буса), но двата акумулатора са запаралелени през предпазители, така че ако клетка от единия се повреди, изравнителния ток да изгори предпазителя.

При LiPо-тата свързването в паралел е особенно опасно, защото вътрешното съпротивление е много малко, което означава, че изравнителните токове са много големи (стотици и дори хиляди ампери). Освен това рано или късно едната батерия ще се повреди, и това ще доведе до унищожаване и на другата, но с огромно прегряване и/или взрив. Следователно запаралелена LiPo батерия си е 100%-ова бомба със закъснител - рано или късно ще се задействува.

de_kata
11.10.2010, 20:53
До сега, преди за ги свържа успоредно батериите, винаги съм ги зареждал до 4.2волта и в момента на свързване, дори НЕ излиза и малка искра. Но това за сега съм го пробвал само с една батерия- 3S4P 2200мач. При разреждане, всички клетки са паднали на едно и също напрежение.
Какво представлява този предпазител?

Николай Николов
11.10.2010, 21:22
Ас пробвах така както казва Неделчо но отговора е че трябва да са едни същи акумолаторите да са еднакъв капацитет иначе единия акумулатор умира бързо поне при мен е така а двата които са еднакъв капацитет няма проблем

steysi_gb
11.10.2010, 22:16
Паралелното свързване на клетки понякога е неизбежно/когато правилника го налага/ В корабомоделните правила са разрешени ЛиФе пакети с 3S 2P свързване. Проблема идва от там че балансирането е само на трите двойки , и ако една клетка не е с добри показатели, неминуемо води до дисбаланс и в другата паралелна клетка. Така че смятам да рзареша този проблем като разформировам всички 6 клетки от пакета, баланса да се прави като батерия 6S а непосредствено преди старта да се оформя 3S 2P пакет след замерване на двойки с еднакви показатели.По този начин ще избегна съхранение на запаралелени акумулатори,което най- вече ме притеснява.

Penev
11.10.2010, 23:34
Напълно подкрепям, казаното от г-н Матеев.
Аз лично имам случай с фабрична LiFePo4 3S2P, където една от клетките беше дала на късо. Резултата е 2 броя надути клетки и двете с пълно късо.

Неделчо, да слагаш предпазители в моделите или в батериите не смятам, че е удачно.
Мислих си за вариант при, който можеш да сложиш диоди с ниско съпротивление на прехода, но и това ми се струва глупава идея.

Най-удачно е да смениш мотора с такъв, щото да е със същата мощност, но с по-малко обороти на волт. Тогава ще свързваш батериите последователно. Тока ще падне чувствително, което ще разтовари батериите. Загубите на мощност е спийд контролера, кабели и клеми ще намалеят също. Изобщо много по-добро решение.

Ако не се налага поради някаква непреодолима причина, по-добре не свързвай батерии паралелно.
Имам предвид това, което Станислав е споменал за корабомоделизма. В правилата на класовете М има условия, които ти оставят единствена възможност да свързваш батерии в паралел. Това е при условие, че се състезаваш разбира се.

de_kata
12.10.2010, 00:05
Пенев, на пълно съм съгласен с предложеното от теб решение, но тук става въпрос за МТА4 -монстера ми. Мотора е 2200кв. и го карам на 6 клетки. Контролера ми е ограничен до 6 клетки. Няма как да вдигна още напрежението. (то може, но това ще ми струва още около 600-700лв, ако не и повече:shock:)
Явно ще трябва да събера 200-тина левчета и да си взема една корава нано-теч полимерка.
Чесно казано в случеят проблем ми е големият моментен ток. При тръгване, в рамките на няколко секунди, мотогрупата дърпа около 150-200А, което за моите издухани батерии е много.

Някакво друго решение дали има ( за да си ползвам сегашните батерии)?

steysi_gb
12.10.2010, 09:35
"Явно ще трябва да събера 200-тина левчета и да си взема една корава нано-теч полимерка"
Неделчо, не е въпрос само в парите..от многото информация ,която съм събрал за тези батерии ,стигнах до извода ,че нито са толкова" корави", нито са "нано -тех"...(нано..нано.....колко да е нано?...един "нано" етикет и толкова:laughing:)
Гениалните решения винаги са били елементарни!

de_kata
12.10.2010, 12:27
Това за етикета е вярно, но мога от личен опит да кажа, че монстера с 4 клетки 25-50С нано, и тежка предавка, върви много повече от колкото с 6 клетки 25-35С и лека предавка. Дори и на малката консумация, 6-клетковата батерия се представя много по-зле от нано-то.

Penev
13.10.2010, 12:41
Аз лично съм много разочарован от nano-tech батериите на Turnigy. Тази година последните две състезания експериментирах с nano-tech и със стандартни LiPo. Разликата между едните и другите по отношение параметри - декларирана на етикета е следната. Nano-tech батериите бяха с по-голям капацитет и по-голямо C. Резултатите обаче не бяха, като за батерии с по-голям капацитет. На някой от стартовете не ми стигна тока. Стандартното LiPo изкарва гонка от 8 min ± 15 sec. Nano-tech батерия с уж по-добри параметри в същия модел едва изкарва от 6:20 ±20 sec. Това прави малко над 20% Nano-tech батерията по-лоша. Пропуснах да кажа, че става въпрос на Eco Standart. При Mini Eco Expert положението е подобно. Наясно съм, че има редица други фактори, влияещи на времето, за което ще се изконсумира капацитета на една батерия. Като вълнение, брой гмуркания и скорост на движение. Но тези фактори влияят не повече от 10%. А при относително едно и също каране под 5%.

Аналогични наблюдения имам върху модел в клас Eco Standart на един колега от Габрово. Оставям на него, ако желае да сподели по-подробно, какви са му наблюденията. Накратко с 6000mA Nano-tech се кара точно толкова колкото с 5000mA стандартно LiPo. Отново наблюдаваме 20% разлика.

Penev
13.10.2010, 12:50
Това за етикета е вярно, но мога от личен опит да кажа, че монстера с 4 клетки 25-50С нано, и тежка предавка, върви много повече от колкото с 6 клетки 25-35С и лека предавка. Дори и на малката консумация, 6-клетковата батерия се представя много по-зле от нано-то.

Тежка и лека предавка са много относителни величини. Биха могли да се съпоставят само и единствено при равни други условия. Имам предвид масата на двете батерии е различна. Батерията с шестте клетки е поне 25% по-тежка. Съответно модела като цяло. Трябва да се има предвид също, че при различни обороти и (или) товар, мотора и спийда имат различно КПД.

de_kata
13.10.2010, 14:43
КПД-то на мотора и на контроелра най-малко ме притесняват. Мотора до сега съм го карал без никакво допълнително охлаждане и почти не згряваше. След здраво каране загрява до 60-65градуса, което за подобно моторче :shock:... Контроелра пък дори не му се включва вентилатора, и отново след здраво каране дига 50-тина грдуса. Общо взето мото-групата ми е качествена и има високо КПД, все пак за маркови.
В Excel си направих табличка която да ми смята предавката и максималната крайна скорост.
При 4 клетки предавателното число е 1/13.23 и максимална скорост 80км/ч (достигаше си ги:crazy:)
При 6 клетки предавката е свалена до 1/17.2 а максималната скорост трябва да е 90км/ч, еее не я достига.

Интересното е следното, при 6 клетковата батерия, когато оставя количката за 10-15сек, без да се движи и след това рязко подам газ, старта е убийствен, още малко и салто ще направи. Когато обаче се движи със скорост примерно 40-50км/ч и подам рязко газ, предните гуми дори не отлепват.
Когато беше на 4 клетки, старта пак беше доста добър- без проблем си вдигаше предните гуми и се преобръщаше, а когато се движи със скорост около 40-50км/ч, при рязко подаване на газ, предните гуми се вдигаха във въздуха.

Малко се отклоних от темата, но няма нищо.
След като нано-то не са толкова добре, колкото ги пишат на етикета, какви да си взема? Ще можете ли да ми препоръчате някоя батерия с капацитет минимум 5000мач и минимум 180А постоянен ток на разряд? Склонен съм да дам 200-250лв за подобна батерия, но наистина трябва да е добра.

И относно теглото. количката когато беше на 4 клетки, теглото готова за каране беше 5.6кг, а сега с 6-клетковата батерия, теглото е 6кг. Не мисля че проблема е в тези 400гр.

kraz
14.10.2010, 21:18
В такъв случай това е батерията
http://www.outragerc.com/main/product_detail.php?cat_id=1041&pro_id=30514

de_kata
14.10.2010, 22:15
Пробвал ли си я тази батерия?
Колко излиза шипинга до България?

kraz
15.10.2010, 14:39
пробвал съм по малки и се държат много добре

termo
16.10.2010, 14:55
А за тази имате ли впечатления?
LRP 5600 mAh 50C - 200лв./дори може да я има налична/

http://www.hobbydick.com/component/virtuemart/?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=88&category_id=22

de_kata
16.10.2010, 15:34
За момена съм пред дилема- дали да взема две такива http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11956 и да ги свържа последователно
или пък да взема шест такива http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10098 и да ги направя в пакет 6S2P.
За момента съм по-склонен към вторият варянт, защото ще имам двойно по-голям капацитет, а и батериите са в hardcase pack.

Mateev
16.10.2010, 17:51
Двата варианта въобще не са взаимозаменяеми.

Penev
17.10.2010, 15:40
Вземи си 3 такива батерии
http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11614

steysi_gb
17.10.2010, 20:47
За момена съм пред дилема- дали да взема две такива http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11956 и да ги свържа последователно
или пък да взема шест такива http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10098 и да ги направя в пакет 6S2P.
За момента съм по-склонен към вторият варянт, защото ще имам двойно по-голям капацитет, а и батериите са в hardcase pack.
Неделчо , не ми е много ясно как от втория вариант ще направиш 6S2P.... виж като елемент качество, надежност и реален капацитет гарантирам за твърдата кутия/ изпробвани са на брутални режими в състезанията.... А точно за това "нано" можем дълго да говорим и повярвай- няма нищо вярно с написаното на етикета освен "високотехнологичната" думичка НАНО

de_kata
17.10.2010, 20:55
Станиславе, значи тия батерии -хард кейс 20-30С да добри, така ли? И аз имам приятел който споделя същото мнение.
Иначе как ще направя 6S2P, работата е много лесна, купуват се 6 такива пакета, като първите три пакета се всързват последователно и се получава 6S1P, след това свързваме и останалите три батерии по същият начин и получаваме втори пакет 6S1P; така двата новополучени 6S1P пакети се свързват успоредно и ето ти пакет 6S2P.

steysi_gb
17.10.2010, 22:08
Неделчо, тези батерии /твърдата кутия /съм ги натоварвал на такива зверски режими-зареждане още топли от предния старт, падане на напрежението под 2,9 волта..... Да не те подвеждам с мнението си ,знам че всичко е въпрос на късмет, но аз лично съм доволен от тях

de_kata
19.10.2010, 19:48
Вече реших- ще взимам хард-кейс. Има вече нова дилема
http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=10098 или http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=11613
от една старан 20С ще ми излезнат с 30 долара по-евтино, но не знам дали това 20С няма да е малко за 1/10 моделите ми.
Някой сравнявал ли е точно тези две батерии?

Penev
20.10.2010, 16:08
Двете батерии са доби. Имай предвид, че втората батерия е 2S2P.

Иво горанов
05.12.2010, 18:04
Проблема със паралелната работа е много актуален
Много ми се се иска тези които пригат батериите индустриално да измислят някъкъв математечен модел и да го изкопираме и адаптираме при батериите за играчките ни

Във поста си през месец май във темата за баланс на липо бях писъл



Един друг въпрос който се прокрадва е свързването на клетки в паралел или 2Р, 3Р....
Миналата година докато имаше лутане липо 2S или лифе 3S 2Р си загубих много време да разработвам математичен модел за оптимално селектиране на лифета. И се оказа че ако се селектират по отдаваема енергия когато са в паралел не се зареждат после еднакво и при следващото и разреждане става още по лошо.
Знам че Тесла-моторс се мъчиха да направят нещо подобно ама след като промениха зареждачката няколко пъти щото само със смяната на алгоритъма и софта не се е получавало.
Не навсякъде може да се надялкат клетки със размер на врата и ще се налага паралелна работа

Сега отново захапах проблема.
Та стигнах до заключението че че паралелно работещи клетки които отдават капацитета си при еднакво напрежение трябва да имат максимално близки стойности на първата производна на функцията на НАПРЕЖЕНИЕ - КАПАСИТЕТ ПРИ ЗАДАДЕН ПОСТОЯНЕН ТОК за всяка точка от кривата.
За съжаление математическата част на модела ми не е издържана.
Иначе вече трети ден експерименти потвърждават твърдението.

При всички случеи паралелна работа на Липо още по малко лифе няма да има по играчките ми.