PDA

Виж пълната версия на : Питане за ъгъл на атака и ъгли на двигателя на електро-планер



nickarsow
19.08.2010, 14:11
Момци,
Отново ми е необходима помощта на специалистите.
Правя ново тялото на електро-планера си ( Happy 2000, като на Илко ). Този модел електро-планер има няколко фабрични недостатъка, които ме изнервиха и реших да му спретна ново тяло.
Оригиналното тяло е от полипропилен, много тежко и при челни удари ( .... за начинаещи в RC е нормално ), се смачква муцуната и двигателя от (-) ъгъл ...става с (+) ъгъл. Ъгъл на атака почти няма или е толкова малък, че не може да се измери.
Прегледах стотици теми за "Pusher electric gliders" и колкото мнения, толкова и съвети. Като се започне от -1 до -5 градуса на двигателя, от 1 до 5 по посока на въртене на витлото, от +0 до +3 градуса на ъгъла на атака. Много труден избор.
Та да си дойдем на питането....
Моля спецовете да се произнесат по въпроса. Ето и малко данни за новата конструкция:
1. Профила е близък/еднакъв с Clark-Y;
2. Хордата е 200мм.;
3. V-Tail стабилизатори;
4. Тласкашо витло - http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9014 или http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9015 ;
5. Моторетката е оригиналната - RS-540.

skymaster
19.08.2010, 17:01
С тоя мотор е нормално да тежи толкова...
Аз си купувам бръшлес който е 50 грама а тоя е 174 грама!

de_kata
20.08.2010, 00:53
С каква апаратура караш? Има ли възможност за програмиране на миксери?

nickarsow
20.08.2010, 09:39
Неделчо,
Апаратурата е Spectrum DX5E, но съм си направил миксер по темата от другия форум. В момента конструирам новото тяло на solidworks и преди да изкарам документацията искам да заложа някакви първоначални ъгли в рамата на двигателя и в изреза за крилото, защото после ще давам да резнат детайлите на лазер.

ajcinema
20.08.2010, 18:56
За този модел ъгълът на поставяне на мотора е почти без значение. Най-добре го остави на 0, с възможност за промяна впоследствие (ако ти се занимава). Едва ли ще усетиш разлика, но спокойно можеш да сложиш градус-два нагоре (тласкащ мотор) и градус-два в посока, обратна на въртене на витлото.

За да ти е по-лесно, абстрахирай се от двигателя и гледай само витлото. В този случай оста на витлото ВИНАГИ трябва да е с ъгли надолу в посока на въртенето, без значение дали е тласкащо или теглещо.

de_kata
21.08.2010, 01:23
На същото мнение съм. Преди, когато правих първите си модели, много се притеснявах от това дали съм поставил под правилен ъгъл моторчето, но се оказа, че причините поради които не ми летяха първите модели, бяха съвсем други...
За сега в повечето случеи, поставям "мотора на око" и моделите ми летят.
Относно ъгъла на поставяне на крилото спрямо стабилизатора, според мен, добре ще да е 0 градуса.

P.S. Инатересно, в темата за "федерацията и таксите" взеха участие и големи планерджии, като Сотир и Вальо, но сега тук, не се обаждат...

ajcinema
21.08.2010, 18:54
Е, големи, големи, па колко да са големи?!
:ae:

nickarsow
22.08.2010, 11:45
Ето първоначалната скица на новото тяло. Дал съм 3 градуса ъгъл на двигателя и 0 градуса на крилото. Утре ще направя 3D модела, ще разположа компонентите - акумулатор, контролер, приемник, машинки, за да видя как се разпределат масите и дали ще съм близо до препоръчителния център на тежестта. Солида позволява да размествам компонентите така, че да паснат така, както аз и ЦТ искаме..... :laughing:

Сотир
23.08.2010, 13:33
Дай 1,5 градуса на крилото, а ъгъла на мотора 2-3 вероятно ще е добре.
Защо си избрал тази схема, тя е с по-голямо челно съпротивление. Пък и ако не сложиш сгъваема перка, ще е добре мотора да върти на малки обороти през цялото време, за да не прави въздушна спирачка.
Ако можеш увеличи още малко диедъра на крилото за по-стабилен полет.

nickarsow
23.08.2010, 16:46
Избрал съм тази конфигурация на муцуната, защото искам да скрия в нея ( в дебелина 30-35мм) акумулатор 7,4V 4000mAh, контролер, 2бр. сервомашинки за стабилизаторите и приемника. Както и да ги разстановам на Солида....си иска или обем или площ при тази дебелина. А и челното съпротивление ще се отрази отрицателно на скоростта, което в случая е добре за обучение. Ще се опитам да намаля още теглото на тялото. Към момента Солид-а ми дава тегло с избраните материали около 290 грама ( без електрониките ). Мисля за сега да го оставя така и да го направя, тествам, пък после да направя някои корекции.

muns
23.08.2010, 18:33
Тая батерия, големичка ми се вижда...

nickarsow
23.08.2010, 18:46
Акумулатора е такъв, щото моторетката е "ламя" - RS-540....Днес ми пристигна Turnigy C2830-1050 и мисля да го сменя и да сложа BQY 11.1V 25C 1800mAh....мисля, че тази комбинация ще успее да се справи добре, а и теглото ще падне значително. Ще пипна утре и муцунката.....да стане по "грациозен".... :laughing:

de_kata
23.08.2010, 19:45
Сложи новото мотре и 1800мач батерията. Кобинацията е перфектна, а скоростта ти ще намалее значително.

nickarsow
27.09.2010, 12:32
Здравейте моделисти,
Ето последния вариант на електро-планера:



Посочил съм местата на акумулатора ( 1800mAh 3S ), приемника ( по-големия контур е капаче за достъп до приемника ), машинките ( 9 грамови ) и контролера. Късата антена е нагоре, а дългата - надолу и напред...мисля да я изведа по долната част на кабината, напред, скрита в шлаух.

Имам няколко въпроса и притеснения по отношение на разстановката на електрониката.
1. Късата антена ще е в непосредствена близост до кабелите на трите фази на контролера/двигателя.
2. Контролера ще може да се носи единствено от летвичките ( slat ), които уякчават корпуса/носа.

Има ли друго по-подходящо място за контролера и приемника?

sevo
27.09.2010, 19:10
Контролера колкото може по близо до мотора (къси кабели).За машинките зависи от Ц.Т. А приемника така, че като го фраснеш в земята да не го счупи батерията (все пак ти е най-скъпият елемент от системата). За антените за да работят трябва да са на 90 градуса и те са еднакви (активната част ) просто едната има удължител :). Под модела не слагаи антена в каквоти и да е просто не и е там мястото .Може да я отскубнеш , за разлика от другите приемници в които е кабел запоен то при твоя приемник е smd накраиник и платката е многослоина. (с две приказки ремонта е доста скъп).

nickarsow
27.09.2010, 19:31
Можеш ли да шарнеш директно върху чертежа с червено ? ....Специално за контролера.....
За късите проводници до мотора си прав....иначе получаваме дълги трифазни антени.... :laughing:

sevo
27.09.2010, 23:28
Контролера в стойката на мотора .Проблема не е в антени били те и трифазни :) ами в токовите и др.паразити в системата .

nickarsow
28.09.2010, 09:21
Контролера в стойката на мотора .Проблема не е в антени били те и трифазни :) ами в токовите и др.паразити в системата .

Лесно е да се каже, но е трудно изпълнимо. За това помолих да шарнеш скица директно върху чертежа. Както се вижда от начина на носене на двигателя, остта е назад към витлото, а въртящата се магнитна система е напред, за по-добро охлаждане и по-късо рамо на витлото. Сещаш се, че сумарно се получават около 10-15см кабели ( включая съединителите ), които ще се мандахерцат където си искат и трябва да ги предпазя от въртящите се части. А и самия контролер, закрепен по какъвто и да е начин ще е доста голямо съпротивление, ако целия е изложен на въздушния поток. По-скоро си мислех някъде в корпуса над контура на крилото, без да излиза от контура, така, че радиатора на контролера да се обдухва свободно, без да създава допълнително съпротивление, но кабелите да са поизпънати.
Относно "трифазните антени" .... точно това имах впредвид - дълги кабели към моторетката ще излъчват доста мощни хармоници .... :wink:

sevo
30.09.2010, 19:50
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2112&Product_Name=TR_28-30B_14A_1050Kv_Brushless_Outrunner
Това ли е моторчето ?
Не виждам защо мотора ще го слагаш по най-сложният начин. Така или иначе ще го обдухва по един и същи начин . Мотора ще работи на средна гас през повечето време .