PDA

Виж пълната версия на : Тренер за пилотаж и акробатика



Gogo55
03.05.2012, 21:11
Отварям нова тема в която смятам да опиша конструирането на един самолет от нулата до реалните полети. Ако модела се окаже успешен ще публикувам и чертежите.
За модел който да се кара всекидневно, и да е един вид универсален пилотажник за тренировки си мечтая отдавна, но все не ми оставаше време да седна и да го започна. Как да е преди няколко дена обаче го започнах, първо на лист си пишех какво искам от дадения самолет , после в солид ворка чертах. В няколко мнения поред ще публикувам това което съм си писъл и водил като бележки за самия модел преди да започна със самото чертане и мислене на конструкцията.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ +++++++++++++++++++++
При конструиране, чертане и последваща направа ще се водя от няколко изисквания:
-Максимално лесно и бързо сглобяване.
-Евтини и достъпни материали.
-Самолета ще бъде за ежедневни тренировки по пилотаж и акробатика=симетричен профил на крилото и стреловидност, както и големи стабилизатори. Големи елерони и клапи за управлението.
-Разпереност около 1,5м. , и тегло около 2кг. са оптимален вариант. Това е един вид среден модел между големите и малките модели. Ще се пада максимално голям самолет при малките модели, и минимален при големите модели. По малка разпереност от 1,5м., и по-малко тегло от 2кг. значи само да се нервя при ветровито време, и да не мога да го пускам на по далечно разтояние от мене! При 1,5м. разпереност и тегло над 2кг. ще може да лети и при вятър, също ще може да се вижда и на по голяма дистанция. Ще се събира лесно във всяка една лека кола при транспорт на задната и седалка, и няма да имам проблем с транспорта както с големия ЯК-54 дето е 2,2м.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ +++++++++++++++++
Витломоторна група и енергоемкост:
-За основа на размерите на самия самолет изхождам от двигателя защото тои се купува и не се прави-следователно самолета се прави под даден прадварително избран и подготвен двигател. За тези размери 1,5м., и тегло около 2кг. може да ползвам двг с кубатура от 6,5 кубика за нормално литкане по кръга тип учебно, до 10куб. за всякакви видове фигури. За двигател най-изгодно ми идва да използвам китайския ASP52/8,5кубика/ с мощност от 1400вата и тегло от 520грама. Изгодата е първо от съотношението мощност-тегло при този двигател е най-доброто от цялата гама на ASP/смятал съм ги всичките/, и второто е цена-качество където е пак без конкуренция! Този двигател при купешко витло от 12х4 до 13х5 ще даде статична тяга около 3,5 до 4кг. според форумите за рц моделизми по света където хората са мерили с кантара за опашката на самолета. Това означава че за пълен акробат аз трябва да се вместя в коефициент минимум 1,7 към1 тяга към тегло.Значи идва 3,5:1,7=2кг. , или 4:1,7=2,35кг. общо полетно тегло на самолета. Самолет ще стане с тегло 2кг. до 2,35кг. и да е с разпереност от около 1,5метра и горе доле същата, или малко по-малка дължина!
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ +++++++++++++++++
Аеродинамична схема и визия:
-На мен ми трябва самолет за ежедневни тренировки по пилотаж F3A, и чат пат за удоволствие и малко 3D при безветрие. Двата класа са коренно различни и искат различни модели, но ще се опитам да ги съвместя някак си в един модел, пък ще видя какво ще се получи накрая. Както навсякъде другаде и тука ще имам низ от компромиси за да опитам и двата класа в една конструкция. За целта трябва да имам големи клапи на управленията който да имат големи ходове и от радиото да се кара на два, или три режима на отклонението им според вятъра и фигурите който ще се изпълняват. Големите отклонения за 3D и малки скорости, малките отклонения за F3A пилотажа и високите скорости. Следващото изискване за двата класа е теглото и натоварване на площ-при 3D ми трябва малко натоварване на площ да кажем под 40гр./кв.дм., а при F3A ми трябва повече натоварване да кажем около 55гр./кв.дм. При летене във ветровито време също ми трябва поне едно 55-60гр./кв.дм. за да е по-стабилен самолета. Следователно трябва да направя самолет с натоварване около 40гр./кв.дм., и когато реша /при силен вятър/ да мога да слагам тежест докато стане до 60гр./кв.дм. за да изпълня горе доле и двете изисквания. Също трябва крилото да е със стеснение към краищата си и малко отрицателен ъгъл на крайната хорда за да не се срива лесно и да работи добре по вертикала. За профил нямам голям избор, трябва да е симетричен Е-474 добре познат, или като на ЯК-55 да мащабирам реалния му профил-тои ми е непознат като поведение, но се осланям на опита на другите ако се спра на него. Относителна дебелина около 14% до 18% в основата и 8% до 12% в крайщата. Идеята е да се получи леко V от долната страна като се намалява дебелината на профила в краищата на крилото. Също и да не е много тънко за да работи добре и при ниски хоризонтални скорости, но и да не е много дебело за по малко челно съпротивление и по добро планиране при изгаснал двг. Значи дебелината ще е нещо по средата между профил на фан, и на класически пилотажник.
За да може да лети на нож то тялото трябва да е по височко, за да има странична площ. За да има управляемост при големи ъгли на атака вертикалния стабилизатор трябва да стърчи малко и под самото тяло надоло за да работи когато горната му част е засенчена от тялото при големи ъгли на атака. Крилото трябва да е на една ос с вала на ДВГ, а хоризонталния стабилизатор трябва да е малко над нивото на крилото за да не попада във завихрения поток от елероните! Също за да може самолета да планира при евентуално спиране на двг то трябва да се стремя да е с минимално сечение отпред тялото. Сечението на тялото отпред зависи само от размера на ДВГ. Според ДВГ ще направя размера на предното сечение на тялото!
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ +++++++++++++++++++++++++++

Gogo55
03.05.2012, 21:41
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ +++++++++++++++++
Конструкция:
Конструкцията трябва да е от евтини и лесно достъпни материали. Шперплат 3мм. топола е идеален като здравина, тегло, цена, и като достъпност. Балса ще се стремя да ползвам в минимално количество-само да обличам крилото в предната 1/3 част със 1,5мм дебела, и да направя стабилизаторите от 7х7 до 10х10мм. Значи ще използвам балса със два размера, и шперплат един размер за цялата конструкция. Лепило хенкел момент се е доказало като идеално за дървенията и ще го ползвам в минимално количество при слепките. Идеята на минималното количество лепило е при краш да се чупи точно на слепка даден детайл, и така същевременно остава цял този детайл. После отново си го слепвам на същото място. Реално няма щети и ремонта е бърз.
Тяло:
Много ми е важно самолета да бъде дуракоустойчив и да се ремонтира лесно. Не трябва да губя ценно време в ремонти, а да летя. Крашове винаги ще има кога поради умора, кога при усвояване на дадена фигура, кога поради ЕГН, и забравена моторика след дълга пауза в литкането, или просто когато си надценявам възможностите. Според опита ми при краш основно се чупи предната част на тялото, и при още по тежък краш крилото се цепи на две части по средата, но почти винаги тези две части са си здрави! За да бъде ремонта лесен и бърз решавам тялото да е от 4 части по дължина, който да се подменят лесно със една две слепки за 20-30 минути/една вечер да стига за ремонт/. Да е със квадратно сечение пак за лесен ремонт, в носа до края на крилото, а после назад леко да се стеснява. Ако се чупи носа просто четири парчета шперплат резвам на лазера за 5 минути и ги залепвам със една слепка още 5 минути еднократно, и готово ремонта трябва да е приключил за десетина минути. Следва обличане с фолио и завинтване на моторама с ДВГ, и монтаж на колесник- още 30-40 мин. в най лошия случаи.
Още размисли по тялото.
За да бъде красив самолета и да има визия двигателя трябва да е скрит в муцуната му и да не стърчат навън части от него и в същото време да има добро охлаждане на самия двигател.Тъй като двигателя има ауспух които стърчи от него на 90 градуса това може да се получи само при голямо сечение на муцуната подобно на спортните СУ-26 или ЯК-55.За да се впише този двигател в такава муцуна, цилиндъра да е нагоре, а ауспуха му да сочи настрани то трябва муцуната на самолета да е с диаметър от около 160-180мм. В същото време двигател скрит в муцуната е труден за обслужване и почистване! Ако самолета ще се кара често това значи да се сваля всеки път муцуната му, но за да се свали, трябва първо да се сваля конус и витло! Значи тялото на самолета ще е дълго до 150см. Това изглежда добре, но да е с малко сечение, не чак 170мм. диаметър на муцуната-такава широка муцуна имат обикновенно копията и то не всички а и ще иска доста материал и от там излишно тегло като минимум още 70-100грама само за носа. Моята цел е да гоня минимално тегло, и добро летене, а визията може малко да я пренебрегна за сметка на теглото.В авиацията както и навсякъде другаде всичко е низ от компромиси. Значи трябва да направя компромис маи и ауспуха, както и главата на двигателя да стърчат навън от муцуната. Поради тази причина се отказвам да има красива муцуна самолета, а и във въздуха не се вижда чак толкова много дали е с красива муцуна, гледат се фигурите основно.Така ще икономисам минимум стотина грама от капот който лесно се чупи и е консуматив, а и на всичкото отгоре е труден за правене. Важното е да имам лесен достъп до двигателя за настройки, палене без стартер, и за почистването му след полети. Тоест ауспуха на двг трябва да е най-ниската възможна точка от тялото на самолета, така че маслото което иначе цапа самолета при полет с един мъркуч да се отведе доста под тялото.Така ще икономисъм още десет минути от почистване след полети на целия самолет, и още едно 100-200мл метилов спирт на всеки полетен ден. За година си става много литри метил, и много време!!! Моторамата да се чупи лесно за да предпазва двигателя при удар. След нея да се чупи силовото ребро на което е закрепена, и така бавно назад да върви чупенето за да може после при ремонта да се ремонтира по лесно със замяна на дадените сечения/ребра/ и страници.Примерно моторама и първо силово ребро да се подменят след удар в земята.За една вечер ремонта да е приключил.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ ++++++++++++++++++++++++++

Gogo55
03.05.2012, 21:52
Резервоара трябва да е разположен близко до Ц.Т. на самолета, и да се вижда колко гориво има в него през прозрачната кабина, или странично на тялото да има прозорче. Най горната точка на резервоара трябва да е на нивото на иглата на карбуратора, или малко по ниско така че горивото при хоризонтално разположен самолет на самотек да не може да отива във двигателя, и в същото време резервоара да не е много по ниско от иглата на двигателя, така че налягането от ауспуха свободно да вкарва гориво във двигателя. Значи осевата линия от вала на двигателя да минава малко под горната част на резервоара и в същото време да е на Ц.Т. на самолета. Хордата трябва да е на една линия с вала на двигателя, или малко под тази линия, а Ц.Т. на около 33% от хордата на крилото.

-Серво машинки за хор стаб.-1брой стандарт серво 6кг. ще стига. За вертикален стабилизатор също 6кг. серво ще стига при 2кг самолет.
Всички серво машинки трябва да са максимално близко до плоскостите който ще движат така че да имат масимално къси тяги пак за по ниско тегло и по малки луфтове. Това вече ще установя след като направя модела и започна да го кича.За целта ще направя подходящи отвори за сервомашинките и в опашката максимално близо до вертикален и хоризонтален стабилизатор, и в тялото под кабината. При настройка на Ц.Т. ще се види къде ще сложа тези 80грама тегло.

-Батерията е добре да може да се движи напред назад за лесна промяна на Ц.Т. при различните видове полети и стилове на летене, както и за лесно сваляне при зареждането и което обикновено става след всеки полетен ден. Значи голяма кабина за лесен достъп до батерията и наблюдаване на резервора.

-Приемник-Място за закрепване под кабината на видно място, или в по предна част на самолета така че антената сложена в тръбичка да не излиза отзад тялото, и да не се вижда как виси зад самолета.

-Колесник:
Колесника ще е основен отпред чрез два пружинни тела с диаметър 4мм. и опашен колесник отзад пак за по ниско тегло, и за по лесно кацане в трева при парашутиране тип хеликоптер, или хариер-тогава опашния колесник пази вертикалния стабилизатор и машинката която го управлява да не и се изронят зъбите при рязък удар в земята което ми се е случвало много пъти. Ако е с преден колесник вертикалното кормило при удар в земята чупи серво машинката която го упралява. Също и ако е с преден колесник и при кацане в трева или орана нива на скорост нормално си при самото докосване на земята обикновенно когато няма достатъчно скорост /примерно при угаснал двигател/ носа на самолета се навежда надоло и първо се допира предния колесник и цялото тегло на самолета идва върху него при което тои се гъне поемайки удара и не е добра идея-изпробвано от мене много пъти! Ако е за асфалт където може да се каца на скорост и има място за добър пробег разбира се е по добре с преден колесник заради управляемоста по пистата по време на излитане и кацане! Тука гоня практичност и минимално тегло затова решавам:
-Отпред основен колесник с два пружинни тела с диаметър 4мм. и по големи 70-120мм. гуми стигат.

-Отзад един пружинен тел с диаметър 2-3мм и на него малка гума 20-40мм. Управлението на задния колесник чрез две пружинки от вертикалния стабилизатор без твърди тяги.

-Хоризонталния стабилизатор трябва да бъде и с аеродинамични компенсатори за да се напрягат по малко серво машинките така че да издържат на напъна при излизане от пикиране когато има голямо усилие на тях.
-Нивото на хордата на хоризонталния стабилизатор да бъде малко над осевата линия от вала на двигателя и хордата на крилото за да не бъде в завихрения поток след елероните.

-Вертикален стабилизатор пак с аеродинамичен компенсатор и голяма площ-отивам на стандартна серво машинка с усилие от поне 6кг. за да съм спокоен при всякакви фигури. Вертикалния стабилизатор да стърчи и малко под тялото за да има ефективност и при големи ъгли на атака, когато горната му част бива засенчена от тялото на самолета. Трябва да бъде малко след края на хоризонталния стабилизатор за по добро управление.

-Крилото трябва да е около средата на тялото на една осева линия с вала на двигателя или малко по ниско като на СУ-26. Също така много е важно да може да се хваща с ръка отдоло тялото и да се излита от ръка защото нямам хубава писта наблизко! При излитане от ръка намалявам с 50% вероятноста да счупя колесник при удара му в камък когато самолета се движи с голяма скорост при излитане, остава шанса за среща с камък само при кацане! Крилото трябва да е от две полукрила закрепени от двете страни на тялото но не чрез тръба, а чрез дървен лонжерон със правоъгълно сечение. При краш се чупи този лонжерон и двете полукрила свободно се разхвърчават но остават цяли!!! Закрепването на двете полукрила към тялото да става от горна страна чрез подходящ по здравина ластик, или пружина който да ги придърпват едно към друго а по средата им да остава тялото притиснато. В двете полукрила да се намушва дървения лонжерон и да ги държи да не махат при излизане от пикиране, но да се чупи при краш за да предпазва двете полукрила!!! Много здравина тука не трябва , защото при удар полукрилото трябва да се откача от тялото за по малко щети. Пружината/или ластика/ да се късат, лонжерона да се чупи и двете полукрила свободно да се разхвърчават по поляната-с гаранция остават цяли. Крилото да е със скосение за по лесна акробатика, подобно на спортните ЯК или СУ и със серво на всеки елерон със минимални тяги и луфтове. Задкрилки няма да има, но ще има флаперони за по лесно кацане и излитане макар че и това е под въпрос, ама е модерно и не ми пречи да си имам копче на радиото! Значи елероните трябва да са максимално дълги по цялата дължина на даденото полукрило, и да са с повече площ.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ +++++++++++++++++

Gogo55
03.05.2012, 22:00
Както и да го въртя и суча руснаците са измисли тази аеродинамична схема отдавна и тя е ЯК-55, ЯК-54, СУ-26, СУ-31 тоест трябва да използвам тяхната проверена във времето аеродинамична схема, върху моя си конструкция която да направя лесно сам.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ +++++++++++++++++

Тегла:
Двигател ASP52-504грама.
Витло- 30грама
Моторама-40грама
Резервоар-60грама
Сервомашинки стандартни НХ5010-4броя-160грама
Сервомашинки мини/микро/ 1брой-9грама
Приемник 30грама
Батерия 3 клетки 150грама
ВЕС-50грама
Болтчета, тяги и лостове-40грама
Гуми 3броя 150грама
Колесник от пружина тел-100грама
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ +++++++++++++++++
До тук имам задължителни 1323грама, приемам ги за 1300грама.
За голата конструкция на самолета остават до максимум още около 1000грама.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ +++++++++++++++++
Трябва да направя:
Крило 150см. до 450грама
Тяло около 120-150см.дълго без двигателя ,с вертикален и хоризонтален стабилизатор до 550грама.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ +++++++++++++++++
Ще прекопирам ЯК-55 като проекция от негова снимка като я мащабирам в М1:6
Идва ми с разпереност от 1,5м., и дължина от 1,215м.
Крилото ще е по технологията от време оно – нервюри от 3мм шперплат, със борови лонжерони, и правилен профил. Предната 1/3 облекана със балса1,5мм. Атакуващ и изходящи ръбове от балса 10мм. дебела.
Тялото от 4 стени и 7 ребра само от шперплат 3мм топола, максимално олекотен със отвори. Конструкцията и слепките ще ги мисля подробно по време на чертането. Ако реша може да облеча и тялото със балса 1,5мм за да не прозират отворите му през фолиото, и за още малко здравина –това само при нужда от още здравина!
Накрая обличам със фолио червено отдоло за да се вижда добре, и бяло отгоре за да не се награвя много от слънцето на поляната когато седи по цял ден. Белия цвят също много добре се вижда на синъо небе, но при лек сумрак, или облаци често се губи, може би ще сложа и още някъв цвят отгоре в този случай-някви ленти за най-лесно.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ +++++++++++++++++++++++++
Резултата от двудневно вечерно-нощно чертане е на снимките по долу:

Gogo55
04.05.2012, 23:18
Нарязах детайлите за тялото, като тегло са 266грама.

Gogo55
05.05.2012, 15:10
Събрах тялото, теглото се дигна с 10 грама от лепилото и стана от 266 на 276грама. Точката за бърз и лесен ремонт от проекта е изпълнена на 100%. Всяка една от четирите части на тялото се лепи за има няма 5-6 минути и след час когато засъхне лепилото се залепва към останалите части на тялото пак за има няма 5-6 минути. Квадрата си е квадрат, и е много лесен за лепене поради правите му ъгли. Здравината на кутиеобразно тяло със квадратно сечение е добра.

Gogo55
05.05.2012, 18:22
Преди да облеча тялото със фолио подсилих слепките между четирите части на тялото. Използвах балса със триъгълно сечение-първо режа квадрат10х10 от балсата, после с макетното ножче по диагонала го срязвам по цялата му дължина. Тези парченца после залепих към напречно ребро и страница-отбелязал съм с червена стрелка на снимката. После залепих и кила с монтиран на него опашен колесник, в кила предварително залепих гайки за дърво М3мм. за болтовете на опашния колесник.

Gogo55
05.05.2012, 22:03
Тялото облечено с фолио е 322грама, от доло червено, отгоре бяло. Фолиото дойде 26грама. До сега се държа добре с теглото. Оказа се че цялата работа от слепването на детйлите до обличането на тялото с фолио ми отне има няма три четири часа. Дет се казва това го направих между другото днес докато се мотах вършейки си основно друга къщна работа.

Gogo55
05.05.2012, 23:26
Не се сдържах и докато зяпах поредната боза по тв монтирах колесника и двигателя.

Gogo55
06.05.2012, 00:01
Тест за здравина направих защото имах съмнения за лабава конструкция и се чудех дали да лепна върху страниците от шперплат и по един лист балса. С този тест мисля че си доказах че конструкцията е достатъчно здрава, а с това че успях за един ден без да си давам никакъв зор да сглобя цялото тяло от нулата си доказах че ще бъде лесен и бърз ремонта при нужда в бъдеще време.

Gogo55
06.05.2012, 07:12
Продължих по модела и днес. Със сутрешното кафе за десетина минути се роди и вертикалния стабилизатор на чертеж.

Gogo55
07.05.2012, 00:47
Продължавам с чертежа.Сега за да получа хоризонтален стабилизатор и крило мащабирах снимка на ЯК-55 поглед отгоре в М1:6 да се получи разпереност от 1,5м и така да хвана пропорцията на хоризонтален стабилизатор спрямо крило за по лесно. Добавих и аеродинамичния компенсатор на вертикалния стабилизатор който го бях забравил сутринта. Двата стабилизаторе за максимално лесна изработка ще бъдат от летвички балса със сечение от 7х7 до 9х9мм., като ще реша по късно след направени тестове за здравина и тегло на точно кои размер да се спра от двата. Модела взе да добива симпатичен вид. То той ми е в главата де от 1 година и аз реално си го знам какво ще стане накрая, но и от чертежите взе да се добива вид вече.

Gogo55
07.05.2012, 23:47
И днес сън не ме хващаше докато не реших да пипна нещо по самолета. Нарязах три летвички с макетното ножче, всяка със сечение 10х10мм., от балса пластина с дебелина 10мм. С тях направих хоризонталния стабилизатор. Отиде около 2,5 линеини метра.

Gogo55
08.05.2012, 17:48
Хоризонталния стабилизатор е готов, теглото му до сега е 30грама, ще видя колко ще скочи от фолиото и от едно парче пружинна тел която ще вкопая в него за усилване на движещите се плоскости. Вертикалния стабилизатор също е почти готов.

Gogo55
08.05.2012, 18:52
Подсилих хоризонталния стабилизатор с пружинна тел залепена вече със епоксидна смола. Идеята на това подсилване е да икономисъм една серво машинка. Ще го движа с една тяга и една машинка, а чрез тази пружинна тел усилието ще се предава и на другата му половина. Другия начин е две серво машинки, всяка да движи едната половина, но тука при този модел гледам да го мисля и направя максимално лесно, просто за направа и бъдещи настройки, да няма нужда от по сложна апаратура при управлението му, и максимално евтино като материали.

Gogo55
08.05.2012, 22:31
Хоризонталния стабилизатор го свърших нацяло, теглото му се дигна с 20 грама от укрепващата тел, 4 броя панти, и фолио. Стана 50грама готов за залепване към тялото. По стара си моя традиция отгоре е бял, от долу е с ярко червен цвят.

Gogo55
09.05.2012, 16:34
И вертикалния стабилизатор е готов нацяло.Теглото му е 12 грама балса, и 4 грама фолио= 16 грама готов. Реших да е изцяло червен за да има и някакъв друг цвят освен белия на модела при поглед от горе. До тук се движа много добре с теглата и съм с около 160грама по лек спрямо предварителния разчет. Имам тяло 322грама, хоризонтален стаб 50 грама, и вертикален стаб 16 грама = общо 388грама /по разчет това го мислих да е около 550грама/. Ако успея да се вместя в натоварване под 40гр./кв.дм. то ще стане чист 3D модела.

Gogo55
09.05.2012, 18:22
Слепването на двата стабилизатора към тялото е работа много отговорна. Трябва да са на 90градуса един спрямо друг и спрямо тялото също на 90градуса. При това слепване за най-лесно използвам два триъгълника и така хващам правия ъгъл. При нужда може да фиксирам с карфици за да засъхнат двата стабилизатора под точния ъгъл.

Gogo55
09.05.2012, 19:28
Общ поглед на модела до този момент. Колесника е лабав, та ще го мисля сега как да го усилвам, или да правя друг.

Gogo55
10.05.2012, 14:42
Започнах и крилото да чертая в солид ворк. Реших да използвам оригиналния профил на ЯК-55, а ако не ми харесат полетните характеристики на модела ще сменя профила с Е-474. Предимството на този модел е че ще може да му се сменят крилата лесно, и в бъдеще може да направя две, или три крила с различен профил. Така ще получа и няколко вида летене от обикновен тренеро-планер до чисто 3D.

Gogo55
11.05.2012, 07:36
Получих всичките нервюри от крилото и общия поглед в солид ворк. Бавно и полека се придвижвам и към края на този проект.
Започвам да се чудя дали да не направя по едно заобляне отгоре и отдолу на тялото, кабина и нос, за да се получи точно копие на ЯК-55 в мащаб 1:6. Реално разликата от копие на ЯК-55 е само в тези 4 неща който нарочно не съм сложил за да икономисъм тегло, и който според мене не са важни за летателните качества на модела.

Gogo55
18.05.2012, 15:19
След едносечмично прекъсване отдадено на размисли, и много четене реших да променя профила на крилото. Мисля че 18% дебелина ще дойде доста, и ще се вдигне много челното съпротивление което ще наруши много качествата на планиране на самолета. За сега се спирам на един профил начертан от мене като е много близък до някои профили на купешки модели, но има и малко от оригиналния си профил както и от Е-474. Ако не ми мине друга идея през главата след още около час чертане тези дни крилото ще е готово за рязане. За сега пак спирам малко с чертежа за ден примерно за да осмисля подробно какви предимства и недостатъци ще имам от този профил.

Gogo55
19.05.2012, 09:41
Тази сутрин с кафето довърших нацяло и това крило в солида-второ поред за този самолет. Готово е за рязане на лазера, но преди да го отрежа ще помисля още малко. Може и трето крило да начертая че то иначе слепките стават лесно и бързо, за има няма час крилото трябва да е слепено след като нарежа нервюрите.

Gogo55
19.05.2012, 14:23
Реших да не се чудя повече по това крило и да го режа. Нервюрите дойдоха 94грама и така като гледам спокойно ще се вместя в тегло под 400грама за готово крило каквато ми беше и първоначалната сметка. С тези нервюри приключих с използването на шперплат по самолета, до тук отиде едно парче с размери 84х86см и дебелина 3мм., на цена от около 12лв. за целия модел. Следва и лошия момент за другата седмица трябва да купувам балса :laughing:. за да довърша крилото като го облеча в предната 1/3.

Gogo55
28.05.2012, 22:24
След 6 дневно чакане най накрая тези от еконт се сетиха че трябва да ми доставят експресната пратка с балса която трябваше да е тука преди седмица. Изглежда за еконта е много важно като приемат поръчка от днес за утре да я мотат нарочно с цел да ме бавят. Иначе ако бях използвал друга куриерска фирма трябваше през изминалите 4 почивни дни да съм слепил и двете полукрила. Как да е, и това го преживях и днес когато ми дойде балсата започнах да слепвам едното полукрило.

Gogo55
29.05.2012, 00:41
След двата силови лонжерона продължих със слепките. Едното полукрило взе да добива вид.

Gogo55
29.05.2012, 15:35
Възела за закрепване на двете полукрила към тялото също е готов. Те ще се притискат към тялото посредством пружина или ластик с кукички което ще ги придърпва едно към друго, а по средата ще бъде тялото им. За да не махат крилата при влизане, или излизане от дадена фигура в тях ще има силов лонжерон с правоъгълно сечение 9х21мм. също от шперплат. Сглобяването/разглобяването им към тялото ще става за минутка-просто се нахлузват на този силов лонжерон от двете страни на тялото, и със пружинката се фиксират. Нарочно не го направих със тръба този силов лонжерон, а реших да е шперплат за да се чупи лесно при краш, и двете полукрила да си остават цяли.

Gogo55
29.05.2012, 19:36
Продължавам с двете полукрила, каквото направя по едното веднага след това повтарям и на другото полукрило за да станат горе доле едновременно и двете. След възела за закрепването им идва ред на усилването на лонжерона. Това усилване го правя с балса 2мм дебела с вертикално разположени нишки. При натоварване двата лонжерона работят единия на опън другия на натиск-тоест те трябва да стоят идеално прави и да не се гънат-поради тази причина лепя тази балса с вертикално разположени нишки така че да ги държи винаги успоредни един на друг и идеално прави. Получава се кутиобразен лонжерон тип кесон със правоъгълно сечение. Двата силови лонжерона ми са борови летвички със сечение 9х5мм. Нарочно реших да използвам доста по дебели летвички от колкото е нужно при нормален модел, за да получа и доста повече здравина на крилото като цяло.Тази здравина ми трябва защото модела е за всеки ден, за пилотаж и за три де, което значи че ще вижда много зор във въздуха от всякакви видове претоварвания. Затова реших да се подсигуря от всякъде доколкото мога в границите на разумното. Разбира се тази здравина ще я получа за сметка на по-голямото тегло, но тъи като тялото ми се получи доста по леко спрямо предварителния разчет реших че тука мога да си го позволя това тегло и тази здравина.

Gogo55
30.05.2012, 22:30
Обличам предната 1/3 на крилото с балса 2мм./можеше и 1,5мм./ За да се получи добра слепката след като намажа с лепилото и поставя двата листа балса увивам със ластичен бинт-той стяга равномерно двете пластини балса към крилото като силата му не е нито силна, нито слаба. По принцип така се получава едно равномерно натискане по цялата площ което осигурява добро слепване. Тази седмица ми е доста натоварено и затова мога да отделям само по 20-30 мин за модела.Поради тази причина крилото ще стане за няколко дена, вместо за няколко часа.

Gogo55
01.06.2012, 00:01
Крилото може да се каже че е готово. Остават елероните да направя. Ако не ми мине котка път, и времето позволява - тоест да не вали другата седмица може и да облитам.

Gogo55
01.06.2012, 13:53
Залепих и лентички балса върху всяка една нервюра за да залепне и да се опъне по добре фолиото с което ще обличам накрая.

Gogo55
03.06.2012, 14:32
Самолета доби вид, сложих крилата към тялото за да видя как ще изглежда горе доле когато го довърша. Мисля че има добра визия :) .

Gogo55
04.06.2012, 22:55
Направих си и гуми. Както се вижда от снимките нагоре по темата първо използвах оригинален купешки колесник от 4мм. пружина тел, и купешки гуми 60мм диаметър. После обаче се оказа че купешкия колесник идва нисък и намерих 3,5мм пружина тел от която го направих малко по високо да е тялото от земята. Купешките гуми обаче бяха с 4мм отвор и не ставаха добре, отделно че тези гуми с 60мм диаметър при малко по висока трева спираха самолета все едно е на ръчна, а при най-малката дупцица в земята спираха гадно. За целта реших че е добре да си направя сам гумите по една супер лесна и проста технология и със малко по голям диаметър-85мм. за да съм по добре при излитане и кацане от трева и бабунки. За целта трябват два цилиндъра от полиамид/някаква пластмаса/ с външен диаметър 10 до 15мм и вътрешен точно по телта 3,5мм.-това ще бъде основата на джантата. Страниците на джантите по стар мои обичаи са си от капачки от безалкохолно -в този случаи от фанта. Самата гума изрязах от поролон-използва се при опаковане на разни видове уреди и машини-който не го знае какво е то това е нещо средно между дунапрен, стиропор и пластмаса като е меко и поресто. Може и някаква пореста гума да се ползва, но е значително по тежка. Двете гуми ми дойдоха к-т 20 грама общо, и мисля че са идеални, и като тегло, и като размер 85мм. в диаметър са. След време може да ги боядисам в черен цвят, но за сега си остават бели.

Gogo55
18.08.2012, 22:52
След близо два месеца престои отдаден на рибарство, почивка море и т.н. други дейности,реших че трябва да довърша този модел. По него останаха да се направят два елерона и да се облече крилото с фолио. За целта тази вечер направих единия елерон. Конструкцията му е проста, състои се от 8 ребра направени от 3мм шперплат обшити отгоре и от доло с 2мм дебела балса, а отпред 10мм балса за да бъде яко залепването на пантите, също и да придобие по голяма здравина целия елерон.

Gogo55
20.08.2012, 13:25
Направих и втория елерон, после облякох цялото крило с фолио-отгоре бяло, отдоло червено.
С тази стъпка приключих със самия самолет като конструкция. Теглата ми до тука са:
-тяло със хоризонтален и вертикален стабилизатор=388грама
-Крило-532грама
Общо тегло на гол самолет=920грама.

Gogo55
22.08.2012, 06:53
Монтирах двете серво машинки за управлението на вертикалния и хоризонталния стабилизатор. Използвам стандартни серво машинки с усилие от 6кг. Трябва да стигат за 2кг самолет.

Gogo55
22.08.2012, 16:31
Модела е готов.

Gogo55
24.08.2012, 16:54
Задвижването на елероните съм го реализирал по този начин. За начало използвам 2кг серво машинки на всеки елерон. При нужда има място да се разшири отвора и да се поставят по мощни серво машинки. Тягата е от спица на колело която е с диаметър 2мм и си има нарязана резба М2 в единия краи.
Преди облитането доста се чудя дали да не усиля малко колесника за всеки случаи, или да го облитам така както си е сега този колесник от 3,5мм стоманизирана пружинна тел.

Gogo55
24.08.2012, 21:37
Тествах в продължение на десетина минути всичките серво машинки /управлението/ на модела. Този тест го правя винаги за да разбера ако някои от серво машинките, вес, или приемника дадат дефект в първите няколко минута работа то да не бъде във въздуха. Снимах и клипче:

Gogo55
24.08.2012, 22:48
Едно от най-важните неща преди полет/облитане/ е самолета да има правилен център на тежеста. Центъра на тежеста при различните видове модели и стилове на летене е различен. При тренерите примерно тои е на около 20 до 28%, при по нормалните самолети варира от 25 до 33%, и вече когато се търси супер маневреност по вертикала и хоризонтала може да си позволим дори до 40% но там вече летят само големите майстори с подходящи самолети и управление. В такъв случаи като този /самоделен самолет/ с трапецовидно крило когато няма кой да ни каже къде точно се намира центъра на тежеста използвам една стара методика от на дядо ми младежките години описана във почти всички книги от едно време. За да не забравям и точно къде трябва да подпирам самолета залепих и два бели кръга от доло на крилото които да ми подсказват на полето къде точно да търся центъра на тежеста. Кръговете съм ги избрал с такъв диаметър 15мм. че в предния им край да имам Ц.Т от 28% ,а в задния им край да имам Ц.Т. от 33%. При този модел накичен и готов за полет Ц.Т. ми дойде на 34%. Това идва идеално ако съм усвойл самолета и го знам как лети, но за първото облитане ми се вижда доста множко, затова ще го направя чрез тежест в носа да бъде на около 28% при първите няколко полета, и чак след като усвоя модела ще го върна постепенно на два или три пъти до 34%.

Gogo55
25.08.2012, 21:20
Модела беше облетян днес, накратко отчета. Отидох с 1 литър гориво на поляната, като имах гости от Пловдив, човек от форума пак с който да се видим и почешим езиците докато си литкаме и упражняваме хобито. Резервоара който бях сложил е със вместимост от 250мл. ДВГ-ASP52 чисто нов запали от ряз с първото връткане на стартера което ме учуди приятно. Първия резервоар го изгорях на земята с цел разработка на двигателя, времето което работи двигателя с тези 250мл беше 22 минути на средни обороти с богата смес. Витло използвах 11х5 за да не се мъчи двигателя, по натам след 5-6 литра гориво може да премина през 12х4 до 12х6 или 13х5. За сега с това витло 11х5тягата без да я меря точно с кантар е повече от теглото на модела-тоест повече от 2,1кг. Модела виси на около половин газ иначе, като съм ограничил от радиото дросела да не се отваря с около 2мм докато трае разработката му за да не се блазня и да дам пълна газ първите няколко часа. Втория резервоар също го изгорих на земята пак на средни обороти. Третия резервоар вече беше във въздуха, изобщо не ми мина през ъкъла че е с малко задна центровка 34% и забравих да сложа тежест в носа за да я докарам до 28%, но модела литна добре с тези 34%. Модела излетя от ръка на половин газ, плавно под ъгъл от около 15градуса си набрах височина около 30-40м., беше много чувствителен по елерони и по височина, но то нема как да не е чувствителен с тези големи плоскости на управленията който съм му сложил и максимален ход на серво машинките :laughing:. Искаше тримиране по елерони две натискания, и по височина едно натискане за да почне да държи правилен хоризонтален полет. След направени няколко полета по кръга за да го усетя направих и няколко хоризонтални осморки и един лупинг. Лети стабилно и бавно на 3/4 газ, на половин газ вече става бърз и нервен. Ръчките на управленията за нормално литкане и нормални завои ги мърдах само с по 2-3мм., тоест за нормално си летене и пилотаж трябва от апаратурата да намаля ходовете на сервомашинките на половина, а за три Д летене, и щуротии да ги оставям така на макс. Модела и по крен и по тангаж е много рязък и нервен, не става за първи модел нито за втори с гаранция защото първото натискане по елерон или височина ще бъде почти сигурен краш ако се прави от човек с малко опит, но за трети или четвърти модел с намалени ходове на управленията и експонента от 20-30% мисля че е идеален. След няколко минути спокоен полет с различниве видове завои с набор и загуба на височина направих първия лупинг и един завой през крило. Самолета се държеше добре и послушно без да прави некви си своеволия. След още няква минута реших да се отпусна малко и да го видя на какво е способен. На втория лупинг обаче ми загасна двигателя когато самолета катереше нагоре по вертикалата. Тъй като карах на половин газ и двигателя изобщо не беше разработен като видя малко зор взе че угасна, аз правих лупинга с голям диаметър за да не натоварвам конструкцията излишно още при първия полет-тоест модела беше строго вертикален и катереше нагоре. Благодарение на големите ходове на вертикалното и хоризонталното кормило и елероните успях да го завъртя на 180градуса буквално за 1 метър загуба на височина така че да го вкарам в пикиране и да набаре спасителна скорост като се бях притеснил да не влезне в плосък свредел поради това че беше останал без скорост висейки неподвижно за част от секундата във вертикално положение. Самолета се врътна обаче бързо и енергично когато тръгна надоло с опашката да пропада, но с макс команда се врътна бързо и при отвесно пикиране си набрах скорост така че хоризонтирах и си кацнах без никакви щети почти до себе си на около 10 метра. Профила на крилото е добър, добре съм го измислил значи, може да си планира модела, не е сривен изобщо както примерно ако това се беше случило със стария ми САР-232 щеше да влезне в плосък свредел и да приключи полета със сигурен краш. Качеството на планиране в този случаи не мога да кажа точно колко идва, но височината при която го хоризонтирах беше около 3-4 метра, а полета по хоризонтала докато да кацне беше около 50 метра това на око разбира се :wink:. С това приключи облитането на модела, реших следващия полет да бъде след като изгоря поне 3 литра гориво на земята и добре разработя двигателя за да няма други подобни изненади във въздуха.
Накратко въпреки че съм направил само един полет мисля че самолета ще може да изпълнява всички фигури от пилотажа, както и да се върти на всички възможни посоки и да прави всякви щуротии и три Д без опасност от сриване и крашове. Просто поведението на модела си е едно такова спортно, рязко и енергично-точно това което търсих. Следват сега едни около 50 полета за центровки и финно настройване на модела, и чак след това ще мога да кажа как се държи модела при пилотаж и щуротий.
Мисля също че това ще ми бъде основния самолет в близката година или две, докато да се разлепи/разскъса/ фолиото на сто места, а дървенията да почне да се гъне и скърца от старост при натоварванията който ще изпитва на всеки един полет.

Bruchpilot
25.08.2012, 21:28
Честито и успешни полети!

Gogo55
24.09.2012, 00:01
Едно важно допълнение към дадения самолет. За елероните използвах две серво машинки TG9 с по 2кг усилие ужким. На днешния полет едната превъртя по време на няколко поредни тона, и зверско душманско ръчкане на модела по елерони. За мои късмет самолета макар и с един работещ елерон си го кацнах успешно без никакви щети. Тъй като имах предчуствие че това ще стане все някога защото 2кг са си малко за елерон при спортно каране бях поръчал и имах дошли преди няколко дена от хобито серво машинки пак на турниги TGY-225MG вече с метални зъбни колела, цифрови и с усилие от 3,5кг. при тегло 26грама. Тази вечер с макетно ножче увеличих малко отвора от 12,5х23мм. на 16,5х31мм. и монтирах новите серво машинки на двата елерона. Ще видим сега те колко време ще издържат:laughing:.

Gogo55
29.09.2012, 21:07
Чак днес успях да свърша със всички видове центровки по модела и да го видя как лети реално настроен, тримиран и аз горе доле свикнал да го управлявам.
Накратко сега крайното заключение за този модел.
Двигателя макар и не разработен напълно и ограничен с около 20% от максималната си мощност има толкова мощност и тяга че модела лети вертикално право нагоре докъдето може да се вижда с окото.Модела при полет вертикално нагоре не крени на никъде и без да се пипат управленията лети вертикално и точно право нагоре-нема нужда от никакви миксове. Същото е и при пикиране право надоло не си променя посоката ако не се пипат управленията. При минимална обороти на двигателя около 2800 са сега щото още не е разработен модела може да лети хоризонтално на бръснещ полет без да иска да каца, кацането при тези обороти го правя само като гася двигателя 50 метра преди пистата с бутон от радиото. Това ще се промени след като разработя двигателя и оборотите паднат на около 2000 об/мин. и след като монтирам по голям винт 12х4 или 12х6. Тогава вече винта няма да дава толкова тяга и модела ще може да каца и с работещ двигател. С две думи двигателя идва малко по мощен от колкото е нужно за този модел, но така ще се кара на по ниски обороти от максималните си и ще има доста по дълъг живот вследствие на това. За нормално летене по кръга съм го карал с около 1/4 до 1/3 подадена газ, на половин газ вече върти лупинги с това витло 11х5 с което го разработвам. Спокойно може да се монтира двг от 6,5кубика или 7,5 кубика, или електричка с тяга около 2 кг. и нагоре. При гръбен полет иска съвсем малко подпиране с долна команда което си е нормално. Настройх апаратурата на два режима, първи на 100% ходове на серво машинките и втори режим на 60% ходове на серво машинките.Тоно при намалени на 60% ходове от управленията може да направи за около 1 сек, а при 100% го прави за много малка част от секундата.При лупинга положението е горе доле същото може да се завърти като запетайка може и с голям колкото си искаме радиус. При изпълнение на пилотаж с нормална скорост добре се управлява на втори режим с 60% ограничени ходове на сервомашинките, а при бавно каране, щуротий, и три д е добре да се включва чат пат и първи режим на 100% ходове на сервомашинките. Експоненти не съм слагал, нито миксове защото не видях нужда от тях, при друг пилот може да се сложат обаче. При включване на елероните като задкрилки силно намалява скороста си и леко вдига нос, ако се кара с газ на пуснати задкрилки е добре с леко долна команда да се коригира полета ако искаме да държим хоризонтала, ако е без газ няма нужда от долна команда.
Ако хода на управленията се намали на 45-50% модела става почти тренер, лети бавно и мудно и изпълнява тоно и лупинг също бавно и мудно. Сривната му скорост е около 20км/час, при срив си накланя носа надоло и набира скорост сам, ако се случи близко до земята сигурно ще има леки щети. При кацане е добре да се държи една постоянна скорост от поне 20км/час докато да се търкулне сигурно и стабилно поне метър по земята. На трева при кацане пробега е около 2 метра докато спре напълно.
Ми това е за този модел, от тук насетне следва само литкане, и когато дървенията по него омекне от старост сигурно ще си направя още един същия.

Gogo55
29.09.2012, 21:35
Прикачам и чертежа готов подготвен за лазерно рязане в това мнение като зип.

Gogo55
13.10.2012, 21:17
Днеска имах гости трима човека дойдоха от Пловдив на моята полянка та благодарение на Стоян Пулевски имам вече и два клипа с този модел. От нашата Асеновградска група бяхме също трима и по едно време имаше поне едно пет модела едновременно във въздуха. Относно модела- добре се държи, двигателя е горе доле на 90% разработен и след още литър два ще мана ограничението от дросела.
Ето и клип с модела от днес:
http://www.youtube.com/watch?v=7oO-3ITDOkA

Gogo55
02.11.2012, 22:42
Модела претърпя едно изменение. Двигателя го сложих да е с вертикален цилиндър и ауспуха му да е отстрани. Преди когато ауспуха беше под тялото на модела имах проблем при кацане често защото ауспуха беше на около 3-4 см над земята поради малкия колесник. Тъй като не можах да намеря по дълга тел за да направя колесника по голям промених разположението на двг и така вече няма опасност ауспуха да се удря в земята при малко по твърдо кацане. Сега вече си има спокойно 7-8см ход на колесника надолу и нагоре, а изгорелите газове със мъркуч когато са изведени доста под нивото на тялото и страни от него не го цапат толково много. Направил съм с тази промяна около десетина полета и веднага се видя че е по добре спрямо преди когато ауспуха на двг беше под тялото само на 3-4 см над земята. Прикачам снимка на модела и зипнат новия чертеж на реброто на тялото към което се захваща моторамата на двг когато е с вертикален цилиндър. Тази промяна е актуална само когато нямаме достатъчно дълга тел за да направим колесника по голям.

Gogo55
20.01.2013, 19:36
Понякога, макар и рядко полетите завършват с краш. Днес беше първия краш на този модел и то доста интересен, не съм имал до сега подобен уникален направо краш.

GMateev
20.01.2013, 20:16
Може би става дума за катастрофа. Адаш, искрено съжалявам за модела !

Gogo55
20.01.2013, 20:36
Може би става дума за катастрофа. Адаш, искрено съжалявам за модела !
Щетата е само в първата една трета на тялото която стана на трески поемайки удара. Затова и съм проектирал това тяло от 4 части със идеята за лесен ремонт , новата предна част на това тяло ще резна на лазера за десетина минути, ще я слепя за още десетина минутки = една вечер, и на другата вечер ще облека с фолио. Ремонта няма да е по дълъг от около 1 час общо за една или две вечери и пак ще лети. Крилата са цяли, дори без драскотина колкото и чудно да звучи.

веселин пянков
21.01.2013, 10:16
Вчера беше един ужасен ден на нашата полянка, витаеше някакво проклятие.Там бяхме Гого,Николай и аз.Николай си тръгна пръв със счупен хоризонтален стабилизатор на планера.Взехме да облитаме моят горноплощник след около 2 минутен полет отказа втори канал на приемника-елерони,модела така се закопа,че една трета от тялото стана на трески.Събрахме го наливно и полетите за мен приключиха.Гого подготви тренера 46 излетя и не след дълго едното крило се отдели от модела има го на клипа,събрахме и неговия модел като моя.От 3 модела цял остана само планера на Ники.За 2часа време 3 счупени модела.Дано повече никога да няма такива ужасни дни на нашата полянка.

Пулевски
21.01.2013, 10:24
Е-е-е, не ви е бил ден...
Ние вчера се съдрахме от полети без един краш... Айде възстановявайте и пак на поляната!
...Трябва да почнем и ние да ги чупим, че взеха да ни омръзват, да понаправим някой нов...:laughing:

Gogo55
10.03.2013, 16:42
Модела го възстанових и е готов за нови полети. Направих си задължителния 10 минутен тест на земята, за да не се получи инфекцията във въздуха и на следващия полетен ден ще го облитам отново.

Gogo55
30.04.2013, 16:25
Най-накрая направих правилния колесник за този модел. Използвах пружинна стомана със сечение някъде 20х2мм., пръснах я с аерографа в бял цвят. Поради по-голямата дължина на тази пластина спрямо предишния тел, модела има достатъчен ход нагоре, и на долу даже и при по твърди кацания. Гумите се държат добре при неокосена трева и няма да ги менкам. Сега ще трябва някои слънчев ден да сменя моторамата отново със старата, така че ауспуха на двигателя да сочи на долу, и да си бъде пак под тялото на модела. Тъй като модела се оказа успешен и може всичко което се сетя и мога, даже и доста повече, в същото време не е сривен, прощава грешки, може да лети както бързо така и бавно че даже и да си планира добре при угаснал двигател то трябва да помисля как да затворя носа с подходящ обтекател , да сложа конус на витлото, и да измисля някаква кабинка с човече за да добие модела нацяло завършен и малко по културен вид. Витлото 11х5 с което правих разработката на двигателя и изгорих около 5-8 литра гориво го смених с 12х5, и скоро време след още някъв литър ще монтирам и 12х6.

Gogo55
30.03.2014, 22:12
Модела G-55 вече има нов собственик. Подарих го на малкия Крум от нашия авиомоделенклуб за да се учи с него на пилотаж и акробатика. Той усвои тази зима тренерите и основните фигури с бихлера и после с депроновия Миг-29 така че това му идва трети модел по ред и си беше време да се качи на нормален самолет. Оборудвахме го с друг двигател - бензинов 9 кубиков за по лесно обслужване, и по лесно снабдяване с гориво.

smarty
30.03.2014, 23:09
Честито на Крумчо! Много успешни и безаварийни полети му желая!
Гого, разкажи моля, как се държи модела с този мотор ? Какви са ти впечатленията от бензинчо ?

Gogo55
30.03.2014, 23:18
Мотора още не е летял, има към 250-300мл. бензин на земята само изгорени с цел разработка и опознаване. Добре се държи, харесва ми, отворих го и нищо нередно дето да ми направи впечатление не видях. След десетина литра бензин, или едно 50 часа във въздуха ще знам със сигурност как е, и чак тогава ще имам твърдо мнение.

Пулевски
31.03.2014, 10:22
Гого, бензиновите имат ли някакви изисквания за начина на монтаж?
Имам предвид с цилиндъра нагоре-надолу-настрани?
Влияе ли се работата му от това?

Gogo55
31.03.2014, 15:01
Стояне, не съм чул или прочел някъде за такова изискване. Ние си го монтирахме с вертикален цилиндър за да е по лесно облужването му, центровките, и евентуално почистване след полети. Първото голямо предимство което видях вече е че след като е работил няма нужда да се хаби метанол и време за почистване от вън и вътре-няма го рицина който по принцип цапаше основно метаноловите двигатели.

smarty
06.05.2014, 21:33
И такааа.... и аз се метнах в бързея с пушещите моторетки. Първи модел :wink:
Реших, че това ще бъде модела на Гого.
Защо ?
Ами накратко: защото това е добре направен модел, изпитан!
Статията е много добре написана и беше логично да се спра на този модел. Разбира се при една калкулация на времето, което ще впрегна в направата на модела, материалите ... може един готов да ми е по насметка.
Но... искам аз да го направя. Това ще ми бъде много полезно като знания и опит занапред.
Почивните дни около празниците и неспирните дъждове определено си бяха катализатор на самолетостроенето :laughing:

Ето и моите резултати до момента:

Иво горанов
06.05.2014, 22:31
А не може така ще трябва и аз да се заровя из кашоните. Сърбят ме ръцете като ви гледам.

Gogo55
07.05.2014, 00:19
Хехе радвам се че модела се харесва. Вече е клониран в няколко бройки, надявам се да донесе щастливи мигове от пилотажа на рц самолети както е донесъл на мен през изминалите две години! Само пак да си кажа не го препоръчвам за първи, или втори модел ако е с максимални разходи на клапите :laughing: ! Разбира се има едно голямо предимство лазери бол, както моя, така и всички други така че винаги може да се резне при нужда дадена част.

Gogo55
20.05.2014, 19:35
Довършихме разработката на бензинчо. Не е напълно разработен нацяло, но следващото палене вече ще е при облитането-тоест е готов за полети този модел с този бензинов двигател 9 кубиковия. Няколко пъти брадясах докато се разработи и му се изглади работата. Изгоря до тук около 1,5 литра бензин за 3-4 дена през последния месец. Много е икономичен този двигател, един резервоар 180мл. бензин на обороти около и малко над средните ни дава 20-25мин работа. На клипчето се вижда и чува как работи.

Krum142
07.06.2014, 00:04
:pilot:Днес отидохме на поляната да облитим моят модел Г55 с бати Гошо. Палнахме бензинката, и го литнахме. Бати Гошо го излетя от земята, след 2-3 минути полет за тримиране тои ми даде управлението. Имаше силен вятър на пориви към 6-8 м/с, и следователно модела често беше неподвижен спрямо земята. Ето клипче да видите: https://www.youtube.com/watch?v=NK3dMXjmrb8&feature=youtu.be

smarty
07.06.2014, 09:18
Браво на вас !

Bruchpilot
09.06.2014, 13:27
Блазе Ви, карате, правите си кефа, а ние тънем в блата и ракитаци... :laughing:

smarty
10.06.2014, 20:12
Днес най-сетне отделих време за профилактика на моя бензинчо.
От Жоро Русинов научих едно много важно нещо преди време - китайски мотор ЗАДЪЛЖИТЕЛНО се разглобява и се промива защото няма начин да липсват боклуци вътре.
Та и моя е така...
Напълно разглобен и старателно промит изцяло, детаил по детаил....
Оставих синята шайба с магнита (подаващ сигнал на датчика на Хол) на дъното на съда да събира стружките :wink:
Естествено имаше какво да полепне по него:




А алуминиевите се утаиха на дъното:


Забърсах с пръст и "без да искам" се получи това послание към китайското машиностроене:


:laughing::laughing::laughing::laughing:

Зяпнах като премерих дали има разлика по диаметър на буталото - има 0,08мм!!!, а уж е шлайфано! Карай... нали има сегмент. Добре, че ризата (буталната втулка) няма изкривяване.
Надявам се утре вече да бръмчим!

ajcinema
11.06.2014, 08:05
Полечка зяпвай да не влезе някоя муха! :wink: :laughing: :ae:

Нормално е буталото да има разлика в диаметрите поне на 3 места. Това е свързано с топлинните му разширения и някои други фактори. Обикновено при сегментните мотори най-плътна е полата. Буталото би трябвало да има форма на обратно буренце (или поне в повечето случаи е така), в зависимост от конкретното решение на производителя. Можеш да си сигурен в едно - детайлите ти са изработени с точност минимум 3 хилядни от милиметъра! Можеш да си абсолютно сигурен в това!

Стружките... съвсем нормално е да ги има и да са толкова. Не само при китайските производители, но при всички производители. Вадил съм повече стружки от Сайто (уж едни от най-добрите). Стружки ВИНАГИ има в новите мотори и е въпрос на избор дали да се премахнат с чистене или на "самотек". Просто повечето потребители не знаят за въпросните стружки и не се вманиачават много. Няма да се случи кой знае какво, ако човек просто запали новия си двигател. Но ако преди това го измие, удължава живота му и почесва самолюбието си, че е свършил нещо полезно. :wink:
Това не е мания, а начин на мислене. Аз разглобих чисто новия си мотоциклет вчера (подарък от жена ми за Гергьовден) само за да се уверя, че всичко вътре е наред... е и да извадя някоя и друга стружка.

smarty
11.06.2014, 09:37
Благодаря Жоро за уточнението!

Bruchpilot
11.06.2014, 13:30
Хайде честито и давай да почваме с разработването, че и аз съм мераклия да го видя!

smarty
12.06.2014, 22:38
Можеш да си сигурен в едно - детайлите ти са изработени с точност минимум 3 хилядни от милиметъра! Можеш да си абсолютно сигурен в това!

Божкеее .. моя мотор е правен с точност 3 хилядни от дециметъра :shock:
След луди опити да го запаля вчера, днес направих пълно разглобяване на карбуратора за да проверя дали няма нещо запушено - нищо, отново разглобяване на помпата - пак нищо. Сглобих всичко, сипах малко бензин в дифузьора (отворен този път наполовина по съвет на Гого, а не както в инструкцията на 1/4) и го подкарах с бормашината на реверс. Сори ама още нямам стартер :laughing:
Гадината запали :)
:win:
Обаче ми направи впечатление неравномерния режим. Силното плюене и пръскане от дифузьора, признак за почти удавен мотор ?!
При проверката на карбуратора ми направи впечатление, че дори HS иглата завита докрай при надуване на входа за бензина има пропуск на въздух. Иглата не затваря докрай. Като прибавим и съвета в инструкцията за 2 оборота развиване от стегната позиция - въобще никакви шансове за палене и гарантирани 100% удавяне :)
Айде пак разглобяване и преглед на карба. Та Жоро, оказа се дупката (нарочно не му казвам технически отвор, щото не заслужава) дори не е пробита точно в центъра. Така конуса на иглата не ляга точно, а опира само странично. За капак дори конуса е леко ексцентричен ...баааси! Справих се с този проблем и запалих отново, този път мотора се държеше много по-добре. Видимо изчезна плюенето от дифузьора.



Сега трябва да се запася с търпение и да изгоря 2 литра бензин за разработка.

ajcinema
13.06.2014, 11:47
Нужно е да направим ускорен курс по обслужване и проблеми при ДВГ! Май ще отскоча с моторетката до Габрово тия дни... ;)

Плюенето от дифузера е нормално при нашите мотори. Може да се сложи филтър или по-дълга тръбичка, която донякъде решава "проблема". Дори плюенето от предния лагер също е нормално. Нормално е карбуратора да е изработен с краката, но можеш да си сигурен, че основните части на двигателя са идеални. При по-евтините двигатели най-често куца "периферията" и затова разглобяването за миене има две цели - да се махнат боклуците и да се отстранят недостатъците. Аз съм намирал недостатъци и на OS скъпите серии...

Така:
Двигателят се разглобява в следната последователност:
1. Демонтира се всичката периферия - карбуратор, шайби, свещ, ауспух.
2. Демонтира се задната капачка.
3. Демонтира се главата.
4. Цилиндърът се изважда много внимателно на ръка, като преди това се запомня позицията му, ако няма фиксатор. Маркиране не се прави или се прави в зона, която е безопасна (на практика само опитен моделист знае къде). Ако е много плътно монтиран, се използва мек предмет (дърво, пластмаса) и в никакъв случай метал. В случай на нужда от инструмент за вадене, той се прилага в най-долната част на цилиндъра и в никакъв случай в продухвателните или изпускателните отвори.
5. Биелата и буталото се маркират за позиция, след което се изваждат. Буталният болт се оглежда за посока (обикновено с дупката назад) и се записва (запомня) посоката му. Зегерките се махат и буталото се освобождава от биелата.
6. Коляновият вал се изважда. Би трябвало това да стане лесно. Ако не - следва леко почукване.
7. Лагерите НЕ се демонтират, освен ако няма да се сменят.

Преди измиването всички детайли се оглеждат много внимателно за дефекти и чепаци. Чепаците се отстраняват с диамантена пиличка, като цилиндъра и буталото НЕ се пипат!
В никакъв случай не бива да се махат чепаци от хромния слой на цилиндъра (ако има такъв), защото рискът от налюпване на хрома е голям.
Най-често чепаци има на входящия отвор на вала, а в самия вал най-често има стружки.
Оглежда се "картера" за чепаци. В случай, че стената на леглото на предния лагер е твърде тънка, се изработва стоманена гривничка, която ще пази леглото от разбиване и ще държи лагера. Това за мен е стандартна процедура, но все по-рядко срещам мотори, които се нуждаят от нея.
После се оглежда дали мотора има система против теч от предния лагер. Ако няма такава лично аз много сериозно обмислям дали да направя и ако преценя, я правя. Изразява се в нарязване на канал и улей към карбуратора. Последните години се наложи стандарт предната страна на лагера да има защитна гумена капсуловка. Понякога и тя може да изпусне.

Следва измиване. Може в ултразвук, може с чист памучен парцал, напоен в спирт, бензин или друг разтворител.

Ще продължа по-късно, ако има интерес към процедурата.

smarty
13.06.2014, 13:56
Има разбира се !
Благодаря, че споделяш това! За мен е много полезно!
Интересен ми е канала, който правиш за да не плюе от предния лагер. Моя е само със защитна пластмаса - капсуловка пред сепаратора и си пуска - може пък и да е в рамките на допустимото.

Gogo55
13.06.2014, 14:27
Ако ще се правят доработки руския е незаменим език :laughing:
рис2. на снимката ще даде яснота за канала.

ajcinema
13.06.2014, 15:33
Системата против пръскане от лагера е проста, но съществува риск от пресъхване на лагера. Затова ако става дума за 2-3 капки на минута, е по-добре да не се прави. Ако, обаче, течът е повече и цапа модела, тогава се отнема материал (като обратен пръстен) между дифузерния отвор и лагера, на около 1-2 милиметра от него (лагера). Имам предвид, че се издълбава радиално каналче, дълбоко не повече от милиметър и приблизително толкова широко. Повечето мотори имат този пръстен и често той е достатъчен, за да образува маслозадържаща зона или някои му казват "маслен сегмент". Допълнителната хитрост е издълбаване на още едно каналче, което свързва този пръстен с дифузерния отвор в неговата дясна част, гледано отпред. Ако държим картера с предната част към нас, каналчето трябва да свърже пръстена с най-близката дясна страна на отвора на дифузера. Целта е при отваряне на отвора от коляновия вал, в първия момент да се получи засмукване и това засмукване да изсмуче насъбралото се отпред гориво. Свързващото каналче трябва да има съвсем малка дълбочина - 3-5 десети са достатъчни и също толкова широчина. Може да се започне буквално с направата на една по-дълбока драскотина и ако пръскането продължава, да се издълбае повече. Целта е до предния лагер да достига някакво гориво (масло), за да го смазва, но да не е прекалено много, че да тече.
На някои двигатели пръстенът е изработен на самия вал. Това върши същата работа, само трябва да се напасне свързващото каналче. Обикновено валът оставя някаква следа и можем да се ориентираме по нея. В 90% от случаите такъв канал съществува или на вала, или в картера и трябва да изработим късото свързващо каналче. Може да се направи дори чрез драскане с върха на малка остра пила.

Гого много точно е показал на скицата как точно се прави. Руснаците не са съобразили само едно нещо - мястото, където трябва да се влее каналчето в отвора на дифузера. Ако е в неговата среда, има риск ефектът да не е добър. Има и обратния риск - от пресъхване. Аз решавам проблема с дебелината на каналчето. Преценям според мотора. Ако човек не е сигурен - може да го постави точно в средата и толкоз.

smarty
15.06.2014, 21:21
През уикенда имах възможност да поработя върху крилата.







Понеже нямам моделарски щипки, измишльотих този начин за притискане на тънката балса при залепването и.
Предварително подготвени по дължина парчета фибран, които две по две стягам с ластици :wink: Ето ти "габровски щипки" :ae: Доволен съм от резултата. Слепването стана много добре и с достатъчно равномерно разпределен натиск.





p.s. незнам какво го прихвана форума, но поне в момента не показва снимките при мен, а само приложение еди кое си.... Пробвах през 4 браузъра и все тая ...

Gogo55
16.06.2014, 07:23
При мене като гледам е изчезнала цялата прикрепена снимка две мнение по горе.

Gogo55
16.06.2014, 11:42
Опа, изчезнали са всичките снимки който съм поствал в темата по време на изработване на модела!

smarty
16.06.2014, 13:45
ще изчезнат я ... застрашаваш китайското самолетостроене :ae:

smarty
29.07.2014, 20:05
Пълен напред :ae: Проблема с картинките е отстранен.

Gogo55
11.10.2014, 17:44
В мнение 40 от тази тема съм описъл къде е Ц.Т. на този модел- точно на 107,23мм. от атакуващия ръб при първата нервюра, или точно в основата на полукрилото. Днес обаче получих въпрос защо аджеба е точно там-тоест на 107,23мм. при положение че САХ е274,44мм. Така сега взимаме калкулатора и смятаме 274,44х33%=90,56мм. Получавам че Ц.Т. трябва да е на 90,56мм обаче при САХ, а ние на полето мерим не по средата на полукрилото където е САХ, а близко до основата на полукрилото му-тоест близко до тялото. За целта чрез една пунктирана линия пренасям по хоризонтала тази точка към основата на крилото-тоест там където ще меря и поради трапеца се получава вече че е на 107,23мм. от атакуващия ръб. Надявам се да съм бил достатъчно изчерпателен вече:laughing: За още по голяма яснота начертах на снимката по долу тази пунктирана линия и двете числа 107,23мм. и 90,56мм. от двете и страни като разстояния спрямо атакуващия ръб на полукрилото.

smarty
12.10.2014, 10:09
Е, по-изчерпателен няма накъде повече, Благодаря :laughing: